Convocatòria unificada de programes d’innovació 2023

El passat 15 de març de 2023 es va obrir la convocatòria pública per a la participació dels centres educatius en programes d’Innovació Pedagògica.   El Departament d’Educació ha unificat l’oferta de tots els programes d’innovació amb l’objectiu de facilitar als centres l’accés a la informació i la simplificació dels processos de participació.

El termini d’inscripció per participar-hi és del 15 de març fins al 15 de maig de 2023.

Us informem dels programes que obren convocatòria de participació en el mes de març del curs 2022-23:

• El programa #aquiproubullying, impulsat per la Direcció General d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, promou el benestar emocional de l’alumnat, la implicació individual i col·lectiva en la millora de la convivència, i la sensibilització envers l’assetjament escolar com a factors clau en la prevenció. A banda, promou estratègies de detecció preventiva continuada, estructures de tipificació i pautes en el procés d’abordatge de situacions d’assetjament i ciberassetjament escolar.
  • El programa Enfocament Restauratiu Global (ERG) proporciona als centres educatius els recursos i formació per promoure la necessitat de canvi cap a una comunitat educativa restaurativa tenint en compte els valors i principis de l’Enfocament Restauratiu Global, les noves habilitats a aprendre per construir relacions i crear comunitat, donar resposta positiva al conflicte, reparar danys i restaurar relacions definint els elements estructurals i organitzatius dins del projecte de convivència de centre.
  • El programa Avancem: Ensenyament i Aprenentatge integrat de les llengües està impulsat per la Direcció General d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües i la Direcció General de Formació Professional i té com a finalitat dotar el nostre alumnat d’una competència plurilingüe sòlida que afavoreixi el seu creixement acadèmic i posterior inserció laboral. D’altra banda, fomenta un ensenyament de les llengües competencial, que parteixi del consens i la cooperació entre el professorat de llengua i que promogui el disseny de projectes d’aula en què participen diverses llengües.
  • El programa Generació Plurilingüe (GEP) té la finalitat d’aquest programa és millorar la competència en llengües estrangeres de l’alumnat, afavorint el seu creixement acadèmic i posterior inserció laboral, i capacitant-lo per interactuar amb el món en diverses llengües i de manera crítica.
  • Les comunitats d’aprenentatge són un projecte de transformació social i cultural basat en l’aplicació d’aquelles actuacions educatives d’èxit (AEE). Les comunitats d’aprenentatge impliquen totes les persones que, de forma directa o indirecta, influeixen en l’aprenentatge i el desenvolupament dels estudiants, incloent-hi mestres, professors, familiars, membres d’associacions i organitzacions veïnals i locals i persones voluntàries.
  • El programa Magnet Aliances per a l’èxit educatiu acompanya els centres educatius en el desenvolupament d’un projecte en aliança amb una institució d’excel·lència.
  • El programa araArt consisteix a fomentar i posar en valor projectes artístics que es duen a terme en un centre d’educació infantil, primària o secundària, en col·laboració amb una escola artística, un equipament cultural, o institucions, entitats i associacions artístiques.
  • El programa Escoles Tàndem, impulsat per la Direcció General d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües, fomenta la col·laboració entre un centre educatiu i una institució per singularitzar el centre en un procés d’innovació.
  • La finalitat del Programa “Aprenentatge entre iguals”: RecercAULA és promoure la cultura de l’aprenentatge entre iguals mitjançant la metodologia de recerca acció, amb l’objectiu de millorar la qualitat de les pràctiques d’ensenyament-aprenentatge i l’establiment de xarxes de centres investigadors i xarxes de docents recercadors.
  • El Programa recerca, creació i servei, impulsat per la Direcció General d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües, fomenta els aprenentatges competencials a partir de reptes derivats de necessitats que plantegen entitats de l’entorn i que es concreten en l’elaboració de productes i serveis culturals.
  • La Xarxa de Competències és una modalitat de formació i desenvolupament professional docent basat en l’aprenentatge entre iguals i en xarxa, promoguda pel Departament d’Educació, dins el seu pla de formació permanent. La Xarxa de Competències està formada per equips docents de centres d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat que volen iniciar, mantenir o consolidar processos de reflexió-acció en equip i en xarxa per transformar l’escola en un espai que afavoreixi l’aprenentatge i ajudi els docents a millorar el seu desenvolupament professional i als centres a constituir-se en organitzacions que aprenen.
  • La formació professional capacita per exercir de manera qualificada diverses professions i proporciona la formació necessària per adquirir la competència professional i el coneixement propis de cada sector. Els programes d’innovació són: Activa FPOrienta FPEmprèn FPEmpresa FPFPDual, Futura FPInnovaFPMobilitat FP i CatSkills.

Us adjuntem el vídeo publicitari sobre el procés de participació i l’oferta de programes d’innovació.

Per a qualsevol consulta sobre aquesta informació adreceu-vos al correu:  innovacio@xtec.cat