TANQUEM EL SEMINARI DE CAPS D’ESTUDIS A L’ESCOLA CAVALL BERNAT

LA PSICOMOTRICITAT AL CENTRE

El projecte que, a nivell de Psicomotricitat s’està desenvolupant a Cavall Bernat, té com a referents teòrics Bernard Couturier, el dr. Ferrer Vesiana, Emi Pickler i Bárbara Biader.

Un projecte educatiu que té com a OBJECTIUS:

1. Potenciar la maduresa física, emocional i social de l’alumnat.
  2. Potenciar la salut de l’ alumnat. Les mestres i els espais, mitjançant les propostes i els materials – naturals, poc estructurats- faciliten als nens i a les nenes diferents impressions sensorials saludables. Es tracta que tinguin el màxim de vivències de benestar donat que constitueixen la llavor que els quedarà a l’inconscient en el seu futur adult.
  3. Buscar la bellesa en l’aprenentatge. Propostes boniques i agradables en són l’instrument -“si és bonic, ho recullo”-.

El projecte parteix de la idea que el cos és el vehicle de l’aprenentatge i els peus en són un instrument fonamental. El cap recull el que els sentits li envien. Si el cos està madur, el cap ho recull.

Els patrons de moviment són fonamentals. Reprodueixen els moviments que fa el nadó des del seu naixement fins a l’any de vida. Cada patró de moviment desenvolupa una part del cervell. Per això, a Infantil, cada dia es fa una estona de patrons de moviment.  Aquests patrons es formulen com un joc, a través d’una història, cantarelles…etc. El desenvolupament dels sentits bàsics permet la construcció de l’esquema corporal. Si no es té una bona musculatura no es pot parar atenció.

Es treballa a partir del cos: de l’audició, de la motricitat, de la visió, del tacte… L’aprenentatge entra a través de totes aquestes vies (intel·ligències múltiples). S’ha de desenvolupar bé el nivell corporal per assegurar, després, un bon desenvolupament cognitiu. Centrar-se en l’abstracció comporta desnodrir el cos. Fins als 7 anys no es comença la fase d’abstracció i és per això que, a Educació Infantil, no es treballa la lecto-escriptura.

A P3, P4 i P5, la sessió de Psicomotricitat és diària i conjunta pels 3 grups. Un dia a la setmana, però, els de P5 fan una sols per afavorir la cohesió del grup de cara al curs següent, 1r, quan ja la faran sols.

A 1r i 2n també es fa Psicomotricitat. A Primària, a nivell de moviment es treballa l’equilibri. Si el “sistema vestibular” s’ha instal·lat, l’aprenentatge serà millor. L’equilibri és estàtic, no dinàmic.  Les normes, a l’espai de psicomotricitat, són “passar-s’ho bé” i “no fer-se mal”. La psicomotricitat és un  “espai de risc” on es funciona a partir de la confiança en l’alumnat. L’OBJECTIU és la conquesta (= “jo puc”), per part de la criatura, de l’autonomia, de la seguretat lligada al cos i al moviment. No és metodologia lliure. La criatura no fa el que vol, no va on vol. Està tot pensat però amb flexibilitat.

FUNCIONAMENT A EDUCACIÓ INFANTIL I A PRIMÀRIA

INFANTIL

Infantil és una etapa daurada. Es cuida molt. No es vol córrer. L’educació és lenta. Si a Infantil les criatures no estan ben “nodrides sensorialment”, es veuran afectats els seus aprenentatges posteriors.

Hi ha una sola línia.  Cada grup classe barreja edats (P3, P4 i P5). No estan dividits per edats fins a 1r perquè es prioritzen les relacions entre els companys i les companyes.  Les i els més grans cuiden de la gent més petita.  Després, la gent més petita es farà gran i cuidaran de l’altra gent més petita. I així es genera com una gran família.  Infantil és l’etapa de les vivències.

Organització d’un dia:

MATÍ

9-10.        Joc lliure. Propostes de material poc estructurat i el més natural possible. La

mestra intervé quan ho considera necessari.  Espai d’observació i                                               acompanyament.

10-11.      Rotllana per explicar coses oralment. “Bon dia”, el temps…  Esmorzar a l’aula.

11-11,30. Pati.

11,30-12. Patrons de moviment

12-12,30. Recollida. Explicació del conte.

El conte és molt important. Es fa amb titelles elaborades per les pròpies mestres. Es repeteix durant 2 setmanes, aproximadament. Les criatures van repetint, reproduint el vocabulari, i això afavoreix la incorporació de les estructures lingüístiques. Al final són elles mateixes qui expliquen el conte.

A nivell de Llengua, els esforços es concentren en l’establiment de la 1a llengua, de l’estructura del llenguatge oral, base de la lectoescriptura. Es parteix de la idea que si no es té una llengua establerta no es pot incorporar una altra. Massa variables no nodreixen, dificulten. L’Anglès es comença a 1r i es fa a nivell oral.

TARDA. Una activitat pautada cada dia.

– Modelar amb cera d’abelles.

– Fer pa.

– Aquarel·les amb pigments naturals.

– Música.

– Hort.

– Dibuix en gran format –Dina 3 o paper d’embalar. Amb ceres, no retoladors ni  llapis.

Hi ha unes rutines i uns ritmes molt marcats.  Es combinen activitats d’expansió amb altres de recolliment. Es dona importància al ritme, a l’alternança “moviment-pausa”. La pausa és un índex de maduresa. La maduresa té a veure amb el “poder parar”.

PRIMÀRIA

A diferència d’Infantil, a Primària les propostes són més tancades.  Es treballa per períodes. De 9 ab10.30h es fa Llengua o Matemàtiques durant 2-3 setmanes. A la resta de l’horari es fa repàs del què s’ha treballat al període i es treballen, també, les altres matèries.

També es treballa amb el cos. Es fan sèries numèriques caminades, picades; es caminem frases…

Pel que fa a les noves tecnologies, es comença a treballar amb més profunditat la competència digital, a partir de a 4t. Prèviament es fa algun treball específic a 2n, per poder avaluar la competència digital.