Encontres de Petits Talents Científics

petits-talents-franja

Els passats 21, 24 i 28 de Març, alumnat d’Infantil i de Primària de Barcelona es van trobar a CosmoCaixa per compartir els projectes i els treballs de recerca realitzats al llarg del curs, i les vivències associades al seu desenvolupament.

La trobada, organitzada per l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, i EduCaixa-Obra Social “la Caixa”, sota el títol Encontres de Petits Talents Científics, ha estat l’últim acte d’un programa desenvolupat al llarg del curs, i que ha comptat, també, amb la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona, el Lab 0-6 d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC) i el Museu Blau, Nat-Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

El programa pretén fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències, entre l’alumnat d’Educació Infantil i Primària. Té com a objectiu proporcionar als centres educatius un seguit de recursos i d’orientacions pedagògiques que ajudin els i les mestres a implementar metodologies més participatives i creatives a l’aula, i que permetin l’alumnat realitzar projectes -en el cas de la canalla més petita- o petits treballs de recerca i de pràctiques experimentals.

Cinc han estat els centres del nostre districte que han participat en el programa. El Lluís Vives, de la ma de les professores Mercè Noguera, Silvia López i Maria Pilar Rollan, ha implicat en el projecte l’alumnat de P5, 1r, 2n, 3r, 4t, 5è i 6è. A l’escola Barrufet ha estat l’Anna Vilà qui ha tirat endavant l’experiència amb l’alumnat de 1r. També a Gayarre ha estat l’alumnat de 1r qui, sota les directrius de la Laura Hidalgo, ha presentat una comunicació. L’Anna Fornells i la Gara Sacristán són les dues professores de Can Clos que han liderat el projecte als Cicles Mitjà -3r i 4t- i Superior -5è i 6è-. A l’escola Seat ha estat l’alumnat de Cicle Superior -5è i 6è- qui, dirigits per l’Alejandro Montesinos i la Montserrat Risueño, ha fet la recerca i ha explicat la seva experiència.

Des del CRP valorem molt positivament iniciatives com aquesta en la mesura que contribueixen a definir l’horitzó innovador en què volem inscriure la nostra pràctica educativa, i agraïm a l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona,  la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, i a EduCaixa-Obra Social “la Caixa” que la facin possible. Volem felicitar, també, tot el professorat que, des dels diferents centres, s’impliquen en processos que requereixen de reflexió, de formació i d’introducció de noves maneres d’enfrontar la relació d’ensenyament-aprenentatge. Processos que, amb el professorat dels diferents centres, han liderat docents com el Jordi Martí i l’Arnau Amat, de la Universitat de Vic, l’Antoni Trilla, de l’Hospital Clínic, el Marcel Costa, de l’Institut Obert de Catalunya, la Conxita Márquez, de la UAB, i la Montserrat Pedreira, de la Fundació Universitària del Bages.