Mètode PWIM

Diverses aules d’acollida dels centres educatius del nostre districte han implementat, durant aquest curs 2022-2023, el mètode PWIM (Picture Word Inductive Model), suggerit amb l’assessorament i recursos de l’equip LIC. El PWIM ens presenta una metodologia eficaç i motivadora per a l’aprenentatge de segones llengües (L2), oimés si recuperem alguna breu asserció de la literatura acadèmica estretament lligada a la (importància cabdal de la) motivació, “ultimately the major factor in successful language learning” (Gray and Klapper, 2009).

El mètode PWIM, basat en l’aprenentatge inductiu de la paraula (de la llengua) a través de les imatges, tal i com ens indica el seu acrònim en anglès, resulta útil per als aprenents (com els alumnes nouvinguts d’origen estranger) en procés d’adquisició de segones llengües (L2), o llengües addicionals (LA), atès que permet millorar el repertori lèxic dels aprenents, partint dels mots d’alta freqüència, que poden inferir per inducció en una selecció d’imatges suggestives, plenes d’elements quotidians, més familiars. El pla fònic i el pla morfosintàctic es reforcen llegint, rellegint (i lletrejant), bo i partint de les tres categories gramaticals més essencials (nom, adjectiu, verb), que, així mateix, permetran d’articular oracions simples relacionades amb  el vocabulari induït, emergit, per i des de les imatges. Per tal d’implementar aquesta metodologia, convé organitzar el treball a l’aula en petits grups, i en almenys tres sessions.

Així, la seqüència didàctica d’activitats es conforma, molt succintament, com segueix:

0) Presentació de les imatges i exemplificació, identificant col·lectivament i inductiva, les primeres paraules (substantius) de la imatge proposada:

1) “Què hi veieu?” (etiquetem les paraules que van emergint, i els convidem a llegir-les)

2) Revisem, les tornem a llegir.

3) “Podeu pensar en alguna paraula més?”

4) Ara que hem vist què hi ha, potser podríem mirar de dir com son cadascun d’aquests elements, objectes i/o persones? (adjectius).

5) Repetim les seqüències 2 i 3.

6) Ara que hem vist què hi ha, i com son totes aquestes coses (rellegim alguns exemples, construint el sintagma nominal, aprofitant que tenim el nom i l’adjectiu etiquetats i escrits en dos colors diferents) potser podríem mirar de dir què està passant? (accions, verbs)

6) Finalment, i per iniciar la construcció de frases, podem demanar-los “quin seria un bon títol per a aquesta fotografia?”

7)”I ara…Què creieu que podríem dir sobre aquesta imatge? Quines frases podríem escriure?”

8) Agrupem les frases i comencem a donar-los sentit, per construir un paràgraf (connectors, conjuncions / locucions conjuntives senzilles, com ara perquè, però, i, tot i que, encara que…)

Us compartim un tastet, algunes mostres d’evidències d’aplicació del PWIM a les aules d’acollida de l’escola Cal Maiol, de l’escola Bosc de Montjuïc, de l’institut XXVa Olimpíada i de l’institut Consell de Cent, on també es van oferir i realitzar dos modelatges amb l’ELIC, amb els grups de 1r i 4t d’ESO de l’aula d’acollida d’aquest centre.