“Dibuixacontes” al Seminari d’AA

Dibuixacontes a l’Aula d’acollida

En resposta a les necessitats identificades en l’àmbit de l’educació inclusiva i l’acollida d’alumnes nouvinguts als centres de primària i secundària del nostre districte, el seminari d’aula d’acollida del Servei Educatiu Integrat de Sants-Montjuïc s’ha compromès a desenvolupar activitats didàctiques innovadores per fomentar la integració i el desenvolupament dels alumnes nouvinguts.

En aquest context, s’ha dissenyat una iniciativa específica per potenciar l’escolta activa entre els alumnes a partir de la utilització dels recursos audiovisuals de la sèrie de Dibuixacontes.

Descripció

Els tutors/es del seminari d’aula d’acollida han creat un material didàctic centrat en l’ús de vídeos breus (de 5-6 minuts) de la sèrie Dibuixacontes, que presenta contes clàssics de manera atractiva i accessible per als alumnes. Cada tutor/a ha seleccionat un dels contes disponibles en aquesta sèrie, com ara “La Ventafocs”, “L’Aneguet lleig” o “Els Tres Porquets”, i ha elaborat una fitxa d’activitats pels estudiants. Aquestes fitxes estan dissenyades per ser utilitzades abans, durant i després de la visualització del vídeo corresponent.

Objectius

Els objectius d’aquesta activitat són múltiples i abasten diferents àrees de desenvolupament personal i acadèmic dels alumnes nouvinguts:

1. Fomentar l’escolta activa: Mitjançant la visualització dels vídeos de Dibuixacontes i la realització d’activitats relacionades, els alumnes milloraran la seva capacitat per escoltar i comprendre narracions en llengua catalana.
  2. Promoure la comprensió lectora: El treball amb contes clàssics permetrà als alumnes desenvolupar habilitats de comprensió lectora en un context motivador i atractiu.
  3. Enriquir el vocabulari: A través de l’exposició a una varietat de vocabulari present en els contes, els alumnes ampliaran el seu repertori lingüístic i milloraran la seva competència comunicativa.
  4. Fomentar la participació activa: Les activitats dissenyades per a l’ús de les fitxes promouen la participació dels alumnes en les diferents etapes del procés d’aprenentatge, fomentant la seva implicació i interacció amb el material.

Metodologia

La metodologia emprada en aquesta activitat és participativa i centrada en els alumnes, que seran convidats a seguir les instruccions de les fitxes d’activitats, que inclouen preguntes de comprensió, tasques d’anàlisi i reflexió, així com activitats de producció escrita i oral. Els tutors/es supervisaran el procés i proporcionaran suport individualitzat segons les necessitats dels alumnes.

Resultats Esperats

Esperem que aquesta activitat contribueixi significativament al desenvolupament lingüístic i social dels alumnes nouvinguts. S’espera que, a través de la visualització dels vídeos de Dibuixacontes i la realització de les activitats relacionades, els estudiants millorin la seva comprensió de la llengua catalana, així com les seves habilitats de comunicació oral i escrita. A més a més, es preveu que l’activitat reforci el sentiment de pertinença dels alumnes a la comunitat escolar i promogui la seva integració en l’entorn d’aprenentatge.

Conclusió

L’activitat didàctica de foment de l’escolta activa a través dels vídeos de Dibuixacontes representa una iniciativa innovadora i efectiva per al suport dels alumnes nouvinguts en el procés d’adaptació a l’entorn educatiu. El compromís dels tutors i la utilització de materials atractius i significatius han estat claus per a l’èxit d’aquesta iniciativa. Es confia que aquesta activitat serveixi com a model per a futures intervencions pedagògiques destinades a millorar l’experiència d’aprenentatge dels alumnes nouvinguts.

Agraïm el suport i la col·laboració de tots els participants del seminari en el desenvolupament i implementació d’aquesta activitat, i esperem continuar treballant de manera conjunta per a la millora de la qualitat de l’educació inclusiva al nostre districte de Sants-Montjuïc.