6ª sessió del seminari de cap d’estudis 2019

L’Espai C és un programa en què l’Escola ofereix, a artistes del barri –aquest curs del món del tèxtil-, un espai que no utilitza perquè el facin servir com a taller. A canvi, les i els artistes dediquen 6 hores setmanals al contacte amb l’alumnat de tota l’escola. Una interacció de la que sorgeixen petits projectes protagonitzats per les noies i els nois.
Els Projectes Artístics d’Aula i el Programa Escoles TANDEM
El Programa Escoles Tàndem és un projecte impulsat per la Fundació Catalunya La Pedrera. Amb una durada de 3 anys, el Programa es proposa millorar l’èxit educatiu en contextos educatius complexos. Al llarg d’aquest temps, una escola i una institució cultural treballen plegades. L’escola s’especialitza en un tema relacionat amb la institució, l’art en el cas del Miquel Bleach, associat al MNAC.

És el 6è curs que l’Escola forma part d’aquest projecte, per al qual el professorat ha rebut formació i ha comptat amb l’assessorament d’una persona del MNAC.

Diverses són les raons per les què el Museu participa en un projecte d’aquestes característiques:
– Donar continuïtat a la missió social del Museu.
– Establir una aliança de llarg recorregut amb una escola de l’entorn.
– Oferir l’oportunitat de participar en un procés de formació, acció i reflexió, amb la comunitat.
– Possibilitar la recerca sobre l’ensenyament de l’art, tant a l’escola com al Museu.
– Treballar amb el col•lectiu de famílies immigrants que normalment visiten el Museu.

El Projecte Tàndem compta amb una Comissió conformada per l’Equip Directiu, la persona coordinadora del TÀNDEM a la seva Comunitat i alumnat de 1r a 6è.

El projecte es comença amb una votació de tot l’alumnat per triar el tema que compartirà tota l’Escola el següent curs. Després, i dins del març del tema, cada classe tria una pregunta sobre la que treballarà al llarg del curs. Durant l’estiu, les persones mestres busquen referents artístics al patrimoni, a l’actualitat i a l’entorn. Al setembre elaboren el mapa conceptual del que volen treballar i programen el tema, tenint en compte el full de, elaborat al llarg del temps, que recull, de manera sistematitzada, les fases del que es considera ha de ser un treball per projectes. Des dels projectes es treballen totes les àrees: Matemàtiques, Llengües, Medi, Art.

Els Projectes Comunitaris
Són de 3 tipus:
– INSTAL•LACIÓ ARTÍSTICA. Al Novembre i Desembre, es fa una instal•lació que posa en relació el tema que s’està treballant amb algun esdeveniment que es produeix al barri, a la ciutat o al món.
– MOMENTS EN FAMÍLIA. Al mes de Març, l’alumnat comparteix una tarda a la setmana amb les famílies.
– FESTA DE CLOENDA, al Maig/Juny.

VTS
El VTS és un programa que pretén potenciar estratègies i potencialitats de pensament visual. Té com a objectiu el diàleg amb l’obra d’art, amb la persona mestra com a mediadora, prèvia formació.

Cada curs treballa amb 20 imatges. A cada sessió es treballen 2, que poden estar referides a pintura, escultura o fotografia. Es fan 9 sessions al curs, l’última al MNAC

Les famílies també gaudeixen de 2 sessions de VTS, una al Museu.