Educació posa en marxa UsApps

El Departament d’Educació ha posat en marxa UsApps, la web app de denúncia de les situacions de violència en els centres educatius, dins del Pla de Les Escoles Lliures de Violències. Per donar a conèixer l’eina, Educació ha enviat un correu a tots els centres informant sobre l’aplicació, els seu funcionament i objectius.

UsApps és l’eina que el Departament d’Educació posa a disposició de totes les persones de la comunitat educativa per comunicar les diferents situacions de violència que l’alumnat pot viure o ser-ne testimoni. UsApps és una eina segura, d’ús senzill i completament confidencial que permet denunciar tota mena de violència. La web app, d’ús ràpid i intuïtiu, ofereix espai de denúncia, suport i acompanyament en el procés per part de professionals especialitzats en violències.

La nova app està disponible en 7 llengües –català, aranès, castellà, anglès, urdú, àrab i xinès-, i adreça un seguit de preguntes al voltant de situacions viscudes ja sigui en primera persona o en d’altres persones: al voltant de qui ha dut a terme l’assetjament, de quina manera, si és al centre o fora. I en acabar, ofereix a la persona usuària de la web app poder contactar amb l’USAV – Unitat de suport a l’alumnat en situacions de violència-.

Les persones especialitzades que oferiran suport a les víctimes de les violències formen part de la USAV, seran les encarregades d’acollir, acompanyar i actuar en les denúncies que es rebin, i treballaran de forma estreta amb les persones referents de cada territori. La USAV ha rebut des de la seva creació el mes d’abril un total de 183 denúncies. D’aquestes, la majoria són bullying, violència masclista, tant en l’àmbit escolar com familiar, i maltractament infantil i adolescent en l’àmbit familiar.

Pla de Les Escoles Lliures de Violències

El pla de Les Escoles Lliures de Violències, adreçat a tots els centres públics i privats i a la comunitat educativa, té com a principal objecte la prevenció, intervenció i seguiment de les situacions de violència que afecten a l’alumnat. El projecte implica un canvi de paradigma: distingir i abordar de manera diferenciada el conflicte i les violències. El pla compta amb un pressupost de 34,74M€ que es desplegarà fins al 2026.

El pla vol lluitar i prevenir situacions de maltractament a la infància i adolescència, negligència, violència sexual o abusos sexuals, assetjament entre iguals a l’escola, ciberviolències, conductes d’odi i discriminació, violència masclista i LGBTIfòbia.