Patis inclusius

​En aquest pàgina, trobareu un recull d’activitats per fer els vostres patis una mica més inclusius i potenciar la cohesió de grup.

En la vida del centre, l’espai de lleure pot ser tant o més educatiu que les activitats d’aula. Entenem per pati aquell espai que ens permet desconnectar de l’activitat d’aula i no únicament  l’espai físic exterior on els alumnes juguen i interaccionen lliurement de manera més lúdica.

Si hem detectat que hi ha alumnes que no participen d’aquesta possibilitat enriquidora, basada habitualment en el joc, ens hauríem d’esforçar a crear dinàmiques que facilitessin la incorporació de tots els alumnes de l’escola.

Els objectius que és volen aconseguir amb aquest recull d’activitats són:

  • Potenciar la cohesió grupal a través del joc i millorar les relacions entre els alumnes.
  • Millorar l’ambient i la convivència al pati.
  • Potenciar la participació dels alumnes com a subjecte actiu, que aporta idees i, de retruc, la companyonia, la cooperació, la participació, el treball en grup i l’autonomia.
  • Generar sentiment de pertinença al grup.
Peus lligats El tren cec Bufar el globus o ploma
Tulipan Colors i caçadors Mocador
Joc de corda L’eruga Pilota-virtut
 Les quatre cantonades Prohibit parlar Cadires cooperatives
Cabdell de llana Pantonima Això és una abraçada!!!
   
El ventall    

PEUS LLIGATS

Objectiu: Fomentar la coordinació del grup i el grau d’ajuda i comunicació entre els companys.

Descripció: Els alumnes s’agrupen formant parelles. Cada parella s’ha de lligar el turmell esquerre d’un amb el dret de l’altre, amb una cinta o corda suau. 

Un cop totes les parelles s’han lligat, s’explica que cal fer un recorregut caminant (per exemple: anar a la porteria, passar pel darrera i tornar). L’objectiu és fer tot el recorregut sense que cap dels dos alumnes de la parella caigui a terra o es deslligui. Guanyen les parelles que arriben amb l’objectiu assolit.

Una altra manera de fer aquest joc és, enlloc de per parelles, fer-lo en grups de 3, 4, o més alumnes, fins i tot es pot fer amb tot el grup, la qual cosa augmenta la dificultat i caldrà que el grup millori les estratègies de coordinació i comunicació entre ells mateixos.

També es pot augmentar la dificultat donant la consigna que només es pot caminar enrere, o de costat.

Materials: Corda suau o llaços per lligar-se els turmells amb el companys o companyes


EL TREN CEC

Objectiu: Fomentar l’esforç, la responsabilitat individual, la confiança i la cooperació i coordinació del grup.

Descripció:  Es fan petits grups (de 5 o 6 alumnes). Cada grup tria un company que serà el guia del tren cec. Els membres del grup es col·loquen en fila índia amb les mans a les espatlles del company que tenen al davant. Tots els membres van amb els ulls tapats excepte el darrer, el guia del tren cec, que s’encarregarà de guiar el tren per un circuit d’obstacles (es poden posar bancs, cons, anelles… que formin uns carrerons amples per on ha de passar el tren).

El guia no pot parlar, farà anar un codi per guiar el tren, picant amb la mà al company del seu davant.

  • Picar a l’espatlla dreta: girar a la dreta
  • Picar a l’espatlla esquerra: girar a l’esquerra
  • Picar al cap: seguir endavant
  • Picar a l’esquena: aturar-se
  • Picar dos cops a l’esquena: tirar enrere

Guanyen els que acaben el circuit i no han topat amb els obstacles.

Materials: Mocadors o llaços per tapar els ulls


BUFAR EL GLOBUS O LA PLOMA

Objectiu: Millorar la cohesió grupal, fomentar la col·laboració, millorar l’ambient del grup.

Descripció: Es fan petits grups (màxim 8 alumnes). Els membres de cada grup s’han de col·locar molt junts. Es llença una ploma o un globus sobre ells i tots han d’impedir que el globus (o ploma) caigui a terra, bufant. 

Guanyen els grups que aconsegueixin portar el globus o ploma a un lloc determinat prèviament i dins d’un temps màxim acordat. També es pot fer amb el globus a terra, marcant una línia que cal seguir i bufant amb una palleta

Materials: Un globus, una ploma, una pilota petita… (material molt lleuger)


TULIPAN

Objectiu: Fomentar la cooperació del grup i  treball en equip.

Descripció: El nom d’aquest joc, fa referència a la moda de la margarina de fa temps. 

És un joc de persecució, on hi ha un alumne que para i la resta són perseguits. 

L’alumne perseguit no pot ser agafat si està en posició de casa (braços en creu i cames obertes), però tampoc es pot moure. Per poder tornar a moure’s cal que un company passi per sota de les seves cames.

Material: No en cal

 

COLORS i CAÇADORS 

Objectiu: Fomentar la cooperació, la coordinació entre els membres del grup.

Descripció: Un alumne que és el caçador haurà de perseguir la resta del grup, però abans ha de dir un color. La resta dels alumnes poden anar a tocar un objecte que sigui del color que ha dit el caçador. Si el toquen, el caçador no els pot caçar, perquè estan en un lloc segur. 

Quan el caçador atrapa un company que no està tocant l’objecte del color indicat passa a ser també caçador. Els caçadors es poden organitzar per mirar d’atrapar els altres companys (caçar per parelles, formar files, vigilar espais, etc.)

El joc s’acaba quan tots els alumnes són caçadors.

Materials: Cal que l’espai on es fa el joc contingui materials, estructures de diferents colors

 

EL MOCADOR

Objectiu: Treballar el sentit de pertinença al grup.

Descripció: A partir de 10 jugadors. Es fan dos equips, cada un d’ells es numeren i es dona a cadascú un o més números depenent de quin sigui l’últim número. Cada equip es posa en al costat contrari de l’altre i els membres de cada equip s’alineen l’un al costat de l’altre. El guia del joc es col·loca entre els dos grups i subjecta un mocador i diu un número dels que han repartit als equips. Els dos nens/es que tenen el número surten corrent cap al mocador i intenten agafar-lo. Qui l’agafi primer correrà cap al seu costat intentant que el seu rival no l’atrapi. Si l’atrapa, queda eliminat; i si el que ha agafat el mocador arriba a la línia del seu equip sense que el contrari l’agafi, queda eliminat el contrari. També s’elimina quan algun dels dos participants que han estat cridats, traspassa la línia imaginaria que hi ha davant del mestre, línia situada enmig dels dos equips. En el moment que s’elimina un dels companys de l’equip, el seu número s’ha de repartir entre la resta. Guanya l’equip que encara té algun membre quan l’altre ja no en té cap. L’objectiu és eliminar tots els membres de l’equip contrari.

Materials: Un mocador net

L’OLLA BARREJADA / JOC DE CORDA

Objectiu: Treballar el sentit de pertinença al grup.

Descripció: Aquest és un dels múltiples jocs de corda que existeixen. Tants participants com es vulgui. A partir de 8 anys. Dues persones fan girar la corda. Els saltadors es posen en fila i van entrant-hi. Entra el primer i, quan s’acaba de dir el quart vers de la cançó, el primer ha de sortir i ha d’entrar el segon. I així successivament amb el tercer, quart… La cançó diu així:

“ A l’olla barrejada 

qui no entra para.

A l’olla barrejada 

qui no surt ha perdut.”

Perquè l’objectiu tingui sentit, caldria plantejar el joc per equips. Guanyarà l’equip que aconsegueixi mantenir el major nombre de saltadors/es. 

Variant: afegim dificultat. 1r: salten individualment; 2n: per parelles; si la corda és molt llarga, es pot arribar a 3 saltadors/es al mateix temps.

Materials:  Una corda llarga

L’ERUGA

Objectiu: Potenciar la cooperació, l’esforç, la constància, el compromís i la confiança.

Descripció: Es distribuirà el grup classe en tres o quatre grups, depenent del nombre d’alumnes de la classe. Els membres de cada grup se situaran a la línia de sortida i hauran de cooperar per tal d’arribar a la meta. El professor/a (o el guia del joc) els dirà el nombre d’extremitats (mans i peus) que, com a grup, podran fer servir  per travessar el recorregut.

Exemple: Si són 4 nois/es i se’ls diu que només poden usar 4 mans i 4 peus hauran de buscar la manera de travessar el recorregut sense fer servir més extremitats de les permeses.

Si es juga per equips, podem fer que el primer equip que hagi arribat a la meta amb les extremitats demanades, guanyi el recorregut.

Materials: No en cal

PILOTA-VIRTUT

Objectiu: Crear un clima de relacions positives, posar en valor els atributs personals positius.

Descripció: En un espai del pati se situen els i les alumnes i un/a d’ells llença una pilota a un company/a i, quan la rep, el company que li ha llençat diu una virtut o característica positiva del company que ha rebut la pilota. Posteriorment l’alumne que ha rebut la pilota li llença la pilota a un altre company que encara no l’hagi rebut i es repeteix el procés fins que tots els alumnes hagin rebut la pilota.

Posteriorment es pot fer una reflexió amb tots els companys sobre quins atributs s’han repetit més, quins menys, quins no han aparegut, etc.

Materials: Una pilota

 LES QUATRE CANTONADES

Objectiu: Incrementar el contacte entre els membres del grup, fomentar la presa de decisions, la iniciativa, la col·laboració, l’acord…

Descripció: Tot el grup-classe. Primerament cal explicar als alumnes que es tracta de trobar-nos amb persones que opinen igual que nosaltres.

El professor (o qui guiï el joc) posarà a cada cantonada de l’aula un cartell amb una frase o paraula que descrigui una manera de pensar (exemples: “m’agradaria tenir molts diners”, “el més important és la família”, “m’agradaria tenir molts amics”, “voldria viatjar molt”, etc). Aquestes frases poden ser de temàtiques molt variades en funció dels aspectes que el professor vulgui treballar.

Quan estiguin els cartells posats, el guia del joc indicarà que els alumnes llegeixin bé els cartells i se situïn al cartell que més els identifica.

Després, durant uns minuts, tots els alumnes que es trobin a la mateixa cantonada hauran d’explicar a la resta de companys per què han triat aquella cantonada. 

Els alumnes poden anar després, si creuen que també els identifica, a altres cantonades.

Un cop acabada aquesta activitat, s’asseuen tots els alumnes en rotllana i es fa una reflexió grupal, amb preguntes com per exemple: “Amb quins companys he coincidit en alguna cantonada?”, “Amb quins companys no he coincidit en cap cantonada?”, “Què pot voler dir que coincideixi més amb uns companys que amb uns altres?”, “Amb qui m’hagués agradat coincidir i no ho ha estat així?”,  “A qui has conegut millor?”, “A qui t’hauria agradat conèixer més?”

Materials: 4 folis per fer els cartells i cinta adhesiva per penjar-los


PROHIBIT PARLAR

Objectiu: Fomentar la cooperació, l’esforç, el respecte i l’ajuda entre companys/es.

Descripció: Per tal de realitzar aquesta activitat, caldrà ajuntar 2 bancs suecs, de forma que quedi una línia ben llarga. Tots els alumnes pugen sobre els bancs. En cas de no tenir bancs, sempre es pot fer amb cadires, o enganxant dues línies amb cinta aïllant a terra. 

Abans de començar l’activitat, el/la professor/a (o qui guiï el joc) els explica que està prohibit parlar. Els diu que els donarà unes indicacions i que s’han de col·locar sobre els bancs tal com els digui. Per exemple: els diu que es posin per ordre de naixement (mes i dia), però no poden dir-se res. Com que suposadament el grup ja es coneix, ja sabran com col·locar-se. En cas de no saber-ho, sempre poden utilitzar la comunicació no verbal (fent gestos amb les mans, per exemple, poden indicar el dia de naixement i el mes). El més interessant és veure com l’alumnat es coordina i coopera conjuntament per realitzar l’activitat. No es dóna per finalitzada l’activitat fins que no estiguin ben col·locats. Seguidament els podem donar una altra consigna, com per exemple, col·locar-se per ordre d’alçada o per ordre dels seus noms alfabèticament. Les consignes poden anar variant. 

Si volem complicar l’activitat, podem dir que no es pot caure dels bancs/cadires o no sortir de les línies, és a dir, que s’han d’ajudar per moure’s o endavant o endarrere del banc sense tocar el terra.

Materials: Bancs suecs o cadires


CADIRES COOPERATIVES

Objectiu: Millorar la cooperació entre tots els participants i la cohesió del grup

Descripció: El joc consisteix a col·locar les cadires en forma de rotllana, amb la part de seure mirant cap a fora la rotllana. Cada participant es col·locarà davant d’una cadira. Cal que hi hagi tantes cadires com participants en el joc. El professor engegarà la música i els alumnes hauran d’anar donant voltes al voltant de les cadires mentre soni la música, tots cap al mateix sentit. Mentrestant, el professor traurà una cadira de la rotllana. Quan vulgui, pararà la música. Aleshores, quan s’apagui la música, tothom s’ha de posar dalt d’una cadira. Es tornarà a engegar la música i es tornarà a treure una cadira, mentre van donant voltes. Quan es torni a parar, han de pujar tots damunt les cadires com puguin, sense que cap participant es quedi a terra. Se segueix la mateixa dinàmica fins que sigui impossible que tots pugin damunt les cadires que quedin. 

En aquesta activitat cal tenir present que o guanyen tots o perden tots. Això dependrà, bàsicament, de l’esperit de grup i de la cooperació.

Materials: Tantes cadires com participants hi hagi al joc, música.


CABDELL DE LLANA

Objectiu: Afavorir el coneixement  i la cohesió del grup classe, i conscienciar al grup de la importància de cada un dels membres.

Descripció: El grup està assegut en forma de cercle sense deixar espais buits. El cabdell de llana el té el professor (o qui guiï el joc) i el tira a una altra persona del grup tot subjectant l’extrem del fil de llana. Just abans de tirar el cabdell de llana, diu “ Em dic ….. i us ofereixo la meva ………..” (ha de dir una qualitat personal positiva). Seguidament, qui rep el cabdell ha de fer el mateix, dir el seu nom i una qualitat positiva que vulgui oferir al grup. Quan ho hagi dit, llença el cabdell tot subjectant el fil de manera que quedi més o menys tens (sense que toqui al terra). Quan tot el grup hagi dit i llençat el cabdell, quedarà formada una estrella amb tants participants com tingui el grup. 

És important tenir en compte que: 

– No es pot llançar el cabdell de llana ni al company/a de la dreta ni al de l’esquerra

– S’ha de tenir agilitat. No cal parar-se a pensar profundament, cal decidir quina de les nombroses qualitats que tenim pot ser valuosa per al grup.

– Si alguna persona es queda bloquejada a l’hora de dir la qualitat del grup, es pot convidar a una altra persona que digui en el seu lloc una qualitat que el caracteritzi.

La reflexió a realitzar, en qualsevol dels moments que es faci l’activitat,  és que cada membre del grup és important i necessari, com les puntes de l’estrella. Si un dels membres del grup deixa anar el fil que subjecta, l’estrella es desformarà i es destensarà. Les relacions entre el grup han de ser fortes, de la mateixa manera que ho són els fils que cada membre del grup subjecta per formar l’estrella. Així doncs, el clima de la classe dependrà de tots i cada un dels membres del grup.

També podem fer-los reflexionar que la xarxa que representa l’estrella representa una seguretat; és una xarxa teixida plena de noms i qualitats al servei dels altres. Així, quan necessitem ajuda, ens sentirem segurs de saber que hi ha persones amb moltes qualitats disposades a ajudar-nos i a escoltar-nos.

Materials: Un cabdell de llana, cadires en forma de rotllana


PANTOMINA

Objectiu: Desenvolupar els aspectes de la cooperació en el grup. Capacitar per realitzar treballs en equip.

Descripció: Grup-classe. També es pot fer en petits grups. El grup ha d’estar en silenci.

Una persona comença a representar una activitat de grup. En el moment que algú endevina què fa, s’hi ajunta per ajudar-lo en la pantomima. I això segueix fins que tot el grup ho endevina, moment en què s’acaba la representació.

Es pot fer un treball emocional posterior que pot consistir a analitzar els pensaments i sentiments viscuts (cooperació, conflicte, subordinació…) Es poden valorar els obstacles i la riquesa de la cooperació. Com s’han sentit en desenvolupar una acció iniciada per una altra persona? Com s’han sentit quan han representat l’acció davant d’altres persones?

Materials: No en cal


AIXÒ ÉS UNA ABRAÇADA!!!

Objectiu: Joc d’afectivitat, de coordinació i de cohesió grupal. 

Descripció: El grup s’asseu en cercle. La persona «A», que comença, diu a la persona de la seva dreta «B»: «això és una abraçada» i li’n fa una. «B» pregunta: «una què?» i «A» li respon: «una abraçada» i li’n fa una altra. Seguidament, «B» diu a «C» (a la seva dreta): «això és una abraçada» i li fa.  «C» pregunta a «B»: «una què?». I «B» li torna a preguntar a «A»: «una què?». «A» contesta a «B»: «una abraçada», i li’n fa una altra. «B» es gira cap a «C» i li respon: «una abraçada», i li tona a fer.  I així successivament. La pregunta «una què?» sempre torna cap a «A», que reenvia sempre de nou l’abraçada.

Simultàniament, la persona que es troba en el costat oposat a «A» envia cap a la seva dreta una altre missatge i un altre gest: «això és un petó» i el fa. El petó segueix la mateixa dinàmica que l’abraçada. Cal aguditzar el sentit de coordinació quan les dues accions es creuen. El/La dinamitzador/a del joc el pot fer acabar quan li sembli oportú.

Materials: No en cal


EL VENTALL

Objectiu: Afavorir i fomentar la confiança, la cooperació i la cohesió grupal.

Descripció: Possible per a tot el grup-classe. Asseguts en cercle, cada persona escriu el seu nom a la part alta del full i el passa a la persona que té a la seva esquerra. La persona que ha rebut el paper escriu alguna cosa que li agrada de la persona anterior, doblega el full en forma de ventall i el segueix passant cap a l’esquerra. Tothom escriu alguna cosa que li agrada de la persona que ha posat el seu nom al full. I així, fins que el paper fa tot al tomb i torna a arribar al seu propietari, que el deixa al centre del cercle. Per evitar que ningú se senti influenciat pels comentaris dels companys, tothom dobla el full després d’haver-hi escrit perquè ningú no sàpiga què s’hi ha posat abans. El paper hauria de quedar doblegat com si fos un ventall.

Quan tots els ventalls són al centre, cada alumne n’agafa un aleatòriament i, per torns, el llegeixen a tot el grup. Cal endevinar de qui es tracta.

Materials: Paper i bolígraf