Escoles lliures de violència

La implementació del pla Les escoles lliures de violència té com a objectiu donar resposta a totes les situacions de violència en l’àmbit educatiu. Als centres comença amb la prevenció i la formació, però cal saber com atendre-la per actuar correctament davant d’un fet violent.

El Departament d’Educació impulsa polítiques de prevenció i té a la vostra disposició diferents protocols que determinem com prevenir i com actuar davant d’un cas de violència. Tot el personal dels centres educatius té les funcions de protecció contra el maltractament a infants i adolescents: la comunicació de situacions de violència és una obligació legal de tothom.

Informar-vos que hi ha la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV) formada per professionals que acompanyen a la gestió de casos i atendran qualsevol demanda que el pugui arribar. Podeu contactar directament  amb l’USAV per telèfon  900 923 098 o a través de l’adreça electrònica usav.educacio@gencat.cat.

El departament ha creat un nou canal de comunicació de casos l’UsApps, per comunicar casos d’assetjament, agressió sexual o qualsevol forma de violència física, sexual, psicològica, emocional, verbal o no verbal de l’alumnat i de la resta de la comunitat educativa.

El pla Escoles lliures de violència disposa de 4 referents a cadascun dels serveis territorials: el/la coordinador/a dels serveis educatius, com a referent de violència; el/la referent d’Inspecció d’Educació; el referent d’EAP, i el/la referent de coeducació i perspectiva de gènere.

Altres eines, estratègies i recursos educatius de prevenció i l’abordatge de les violències, des d’una perspectiva integral que l’equip docent té a la seva disposició són: