De Capdellà a Talarn. Itinerari hidroelèctriques. Treball de síntesi

Treball de síntesi: El Pallars il·lumina Catalunya

El curs 2011-2012 es va celebrar els cents anys de l’arribada de les hidroelèctriques al Pallars. Per aquest motiu el servei educatiu dels Pallaras i els centres de secundària de la comarca decedeixen elaborar el treball de síntesi de tercer d’ESO amb aquesta temàtica com a eix vertebrador.

Dossier alumne  https://drive.google.com/file/d/0B6jttxpf0ANnZWxkNDZQRl9JQ0E/view?usp=sharing

Material consulta

Qüestionari visites

Àmbits de treball
Guia didàctica – Consulteu CRP

El Pallars il·lumina Catalunya

El present treball de síntesi és adreçat a tercer d’ESO i té com a eix vertebrador la temàtica de l’energia hidroelèctrica. Es dissenya amb motiu de celebrar-se els cents anys de l’arribada de les hidroelèctriques al Pallars.

El producte final d’aquest treball serà dissenyar 23 cartells – plafons, inicialment en suport digital, per fer una exposició sobre la temàtica. Es realitzarà un treball comparatiu entre el complex hidroelèctric de Capdella i el de Talarn. L’alumnat recollirà dades a partir de visitar aquests dos complexos hidroelèctric, de característiques diferenciades, i d’altres fonts d’informació.

És una activitat que permet a l’alumnat endinsar-se en l’impacte que les obres hidroelèctriques van suposar pel Pallars i per Catalunya. Des de les diferents àrees es treballen aspectes econòmics, socials, tecnològic, mediambiental ……. que quedaran resumits als cartells de l’exposició.

Exposició de carrer: 100 anys, 10 imatges, 1 territori

L’objectiu de l’exposició és difondre els treballs de construcció de la presa i la central hidroelèctrica de Sant Antoni i el seu impacte en la societat trempolina i pallaresa de començaments del segle XX. L’exposició s’inscriu en els actes de commemoració del Centenari de les Hidroelèctriques al Pirineu.

100 anys, 10 imatges, 1 territori està formada per 10 plafons de 3 metres d’amplada per 2 metres d’alçada, que contenen imatges de gran format i breus textos explicatius sobre diferents temes: el Pallars preindustrial;
Frederick S. Pearson, l’arribada de La Canadenca, les obres, la construcció de la presa, els nous oficis, la vida quotidiana, els canvis del paisatge, els protagonistes d’abans i d’ara, i el futur.
Cada plafó està situat en un lloc estratègic de Tremp, formant un itinerari a recórrer. L’exposició va acompanyada d’un tríptic explicatiu que permet seguir l’itinerari sense l’ajuda de guia. També s’ha elaborat un material  didàctic per utilitzar-lo a les visites escolars.
Visites guiades per a l’alumnat:
S’ADREÇA A: Primària, Educació Secundària i Batxillerat
GUIATGE: tècnics de l’Ajuntament de Tremp i EdA de Tremp
INSCRIPCIONS: EdA Tremp 973 654 834

Exposició: El Pallars il·lumina Catalunya

Descriu l’aportació del Pallars a la industrialització de Catalunya a través de la producció hidroelèctrica. Està formada per sis àmbits desenvolupats a través de material gràfic, textos, audiovisuals i peces originals que intervenen en la producció hidroelèctrica. L’han produït el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya i els
ajuntaments de Barcelona i Tremp, amb el suport d’Endesa. Analitza les necessitats energètiques en la
industrialització de Catalunya, l’arribada de les empreses hidroelèctriques al Pallars, la transformació del Pallars i de Catalunya, i l’expansió de l’explotació hidroelèctrica al Pirineu entre 1940 i 1985. Finalment, reflexiona sobre el futur de la hidroelectricitat.

Després de Tremp, aquesta exposició també es podrà veure a Barcelona, Lleida, Sant Cugat i Terrassa.

Visites guiades per a l’alumnat:
S’ADREÇA A: alumnes de Cicle Superior de Primària, Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius
LLOC: Aquesta exposició quedarà permanent a la Sala d’Exposicions de la Central Hidroelèctrica de Talarn

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *