Robòtica, ètica i literatura: una activitat transversal a secundària

Materials del seminari web amb Carme Torras sobre els beneficis d’unir la robòtica, l’ètica i la literatura a Secundària

Les tecnologies digitals ja formen part de la vida quotidiana i faciliten les nostres relacions afectives, laborals i educatives, com també la salut, el proveïment i l’oci. Els avanços recents de la intel·ligència artificial i la robòtica social, en combinació amb l’experiència humana, reporten beneficis socials inqüestionables, però també comporten riscos que es poden analitzar per mirar d’evitar-los.

Atès que la tecnologia que dissenyem ens modela, es fa indispensable establir criteris ètics, fomentar l’esperit crític i promoure el debat ètic a les aules. Per a això, la ciència-ficció proporciona una eina pedagògicament estimulant. L’afició de l’alumnat a les sèries, les pel·lícules i els relats que escenifiquen futurs utòpics o distòpics afavoreix que pugui reflexionar i expressar-se amb seguretat sobre qüestions difícils i amb connotacions emocionals sense dur el debat al terreny personal.

Ponents de la formació

A l’EduCaixaTalks STEAM del dia 2 de juny, Carme Torras, Antoni Hernández-Fernández i Sandro Maccarrone van conversar sobre el desenvolupament de la creativitat, el valor ètic i la implicació social, a partir de la lectura de ciència-ficció a l’aula de secundària.

Carme Torras

Professora d’investigació a l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), CSIC-UPC

Carme Torras és matemàtica, doctora en informàtica, i compagina la direcció d’un grup de recerca en robòtica assistencial a l’IRI amb l’escriptura literària i la promoció de la tecnoètica. És experta en robòtica social i intel·ligència artificial (IA) i les seves novel·les La mutació sentimental (Pagès Editors, 2008) i Enxarxats (Males Herbes, 2017) tenen associats materials didàctics sobre ètica en robòtica social i IA. La col·lecció de relats Estimades Màquines (Males Herbes, 2020) exemplifica els beneficis i riscos de la nostra creixent interacció amb màquines.

Antoni Hernández-Fernández

Professor a l’Escola d’Art i Disseny de Terrassa i investigador a l’ICE-UPC

Antoni Hernández-Fernández és físic, lingüista i doctor en Ciència Cognitiva i Llenguatge per la Universitat de Barcelona. Actualment és professor de cicles formatius a l’Escola d’Art i Disseny de Terrassa i professor associat a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), a l’Institut de Ciències de l’Educació.

Sandro Maccarrone

Professor de secundària i divulgador científic

Sandro Maccarrone és doctor en Física Teòrica per la Universitat de Barcelona. Ha desenvolupat materials educatius i de divulgació científica. Actualment, treballa com a professor d’educació secundària.

Materials i descàrregues

Extret de: https://educaixa.org/ca/-/robotica-etica-y-literatura-una-actividad-transversal-en-secundaria