IE LONDRES: Petits gestos, reflexions importants cap a la Coeducació (25 de novembre i Carnaval)

La nostra participació al projecte Erasmus COEDU ens ha impulsat a iniciar activitats amb la mirada cap a la COEDUCACIÓ. Dates com el 25 de novembre no eren mai visibles en la nostra etapa anterior. Ara com a centre públic iniciem el camí cap a la coeducació. A continuació exposem diferents activitats realitzades a Infantil, Primària i ESO, les etapes del nostre institut-escola:

25 DE NOVEMBRE

A 4t ESO B vam fer dues activitats:

1. Amb la imatge de l’iceberg de la violència de gènere havien de buscar per grups situacions viscudes per les dones i classificar-les en visibles o invisibles, explícites o implícites. Posada en comú i reflexió.
  2. Vam llegir entre tots l’article següent i vam comentar-lo en grup.

Carme Camón (Tutora de 4t ESO)

Dia internacional de l’eliminació de la violència de gènere: 25 de novembre.

VOTACIONS MASCLISTES a P5

El 25 de novembre, vam aprofitar l’hora de la conversa per fer una votació masclista.

Aquell dia vaig ser jo, la mestra, qui va repartir els blocs de fusta que fem servir per decidir els temes. Son uns blocs que ens ajuden a veure quina es la torre més alta i constatar d’una manera molt visual les preferències del grup classe. Però en aquesta ocasió, només vaig donar una peça als nens, i no a les nenes.

Les nenes de seguida em van avisar, pensant que m’havia despistat. Aleshores vaig explicar que només votarien els nens i per tant, jo tampoc podria opinar. Ara sí que es van enfadar de debò. Els hi va semblar molt malament.

Immediatament, un dels nens va dir: jo tinc la solució. Es va aixecar, va agafar més blocs i va repartir un a cada nena perquè poguessin votar.

Em va encantar aquesta iniciativa i el vaig felicitar. Li vaig donar les gràcies per actuar davant les injustícies i els vaig explicar que això passava no fa tants anys. Les meves àvies van ser de les primeres dones a poder votar.

CANVIA EL CONTE A INFANTIL

A infantil, per tal de trencar amb els estereotips de gènere, vam acordar treballar el conte la de caputxeta vermella i fer que el llop no fos el personatge dolent. Vam demanar als nostres alumnes alternatives per canviar el conte i ens va impactar que la seva única resposta fos que el llop i la caputxeta es cassessin. Després de reflexionar molt vam acordar que acabarien sent bons amics i així ho van dibuixar. Un altre dia vam fer altres versions en teatre. Així la caputxeta i el llop van acabar jugant a fet i amagar, al pica paret, fent puzles o compartint el menjar de la cistella.

A l’hora de triar els personatges del conte per representar-lo, em va agradar molt veure com indistintament nens i nenes volien fer el paper de llop o caputxeta, sense distinció de gènere. Això ja és un gran pas endavant!

Elena Rocha (Tutora de P5)

CARNAVAL 2022

Des del Cicle Mitjà es va proposar celebrar un Carnaval amb la mirada coeducativa dels rols de gènere. La resta de cicles de Primària s’hi van afegir de seguida. Estem molt contents amb aquesta iniciativa!

Núria Vila i Pladevall

Sots-directora de l’IE Londres & Erasmus Coordinator