Primera mobilitat de l’Escola Gaia a Munic

Aquest mes d’octubre hem participat de la primera mobilitat del programa Erasmus Co-Edu, que ens ha portat a conèixer les Escoles Públiques de la regió de Baviera, concretament a Munic. Juntament amb el CRP Eixample i les escoles Ferran Sunyer, Joan Miró, 9 graons i l’Institut-escola Londres, vam poder fer una aproximació a la realitat educativa d’aquesta zona i a la seva visió sobre la co-educació.

La primera jornada va començar amb una passejada per l’entorn de la mà de la Renate Hildebrand-Pertler, directora de la institució KITA (escoles municipals 0/6). Més tard ella mateixa i la Maria Jesús Cervero, coordinadora de mobilitats de Munic, van fer-nos una presentació per introduir-nos al sistema educatiu de Baviera. Vam poder saber que aquest s’estructura en els primers anys en dues etapes diferenciades, l’etapa 0/6 i l’etapa 6/10, per passar més tard a estudis secundaris encaminats cap a formació superior o formació professional. En aquesta primera mobilitat ens centraríem en la primera etapa, gestionada municipalment i amb unes especificitats pròpies i ben diferenciades. Vam acabar la jornada amb una visita a una escola de formació professional de personal educatiu. En l’etapa infantil, l’equip docent es forma en aquests centres durant quatre anys, mentre que a l’etapa de primària hi donen accés estudis universitaris.

En el nostre segon dia a Munic, ens vam dividir en dos grups per visitar escoles. L’Escola Gaia vam començar el job shadowing a l’escola Kita Ruppertstraße, un centre de 3 a 6 anys amb un projecte d’inclusió d’infants amb diversitat funcional i cognitiva. Per a la nostra tasca, vam utilitzar la graella d’observació que havíem preparat conjuntament en les trobades prèvies al viatge. Vam poder compartir tota una jornada amb educadores i infants tant en els espais interiors com en l’espai exterior de l’escola, dissenyat com un espai educatiu en si mateix i entès com una extensió de l’activitat autònoma i la vida de l’aula. En global, un entorn d’aprenentatge que fomenta l’autonomia i la gestió per part del propi infant de la seva activitat, amb unes pautes clares que estructuren aquesta llibertat individual i una dedicació del temps necessari, sense presses, per donar espai a què es construeixin aprenentatges i s’integrin rutines i responsabilitats. Al final del matí, vam poder conèixer també una família espanyola del centre, que ens van parlar de com veuen la participació de les famílies a l’escola des de la perspectiva co-educativa.

Al dia següent vam intercanviar-nos amb els nostres companys de Barcelona per fer l’observació a l’escola Kita Müllerstraße, en aquest cas una escola que acull infants de 0 a 6 anys. Vam poder observar com el treball de l’autonomia personal i coneixement del propi cos és encara més impressionant en infants més petits. Per exemple, tenen un paper actiu i principal en el canvi de bolquer. Les educadores faciliten aquest procés donant els recursos i temps, novament, perquè els infants puguin fer tot el que poden per ells mateixos, així com decidir la intimitat o ajuda que necessiten en cada moment a l’hora d’utilitzar els lavabos.

La mobilitat va acabar-se amb una reunió de tancament i un sopar oficial amb totes les persones implicades i que han fet possible aquesta primera mobilitat europea. Des de l’Escola Gaia valorem l’estada a Munic i el job shadowing a les escoles com una experiència molt enriquidora i agraïm la feina de totes les persones que l’han fet possible.