Els alumnes del programa Erasmus+ TIEHA viatgen a la República Txeca. Ins Joan Segura i Valls

Durant els cursos 2020-2022 hem participat en un projecte finançat per la Comissió Europea dins del programa Erasmus+ K229 a l’ESO. El fet de ser centre GEP i de treballar la metodologia AICLE en algunes matèries ens va engrescar a dissenyar el projecte. A més, creiem que la innovació i la internacionalització dels estudis és fonamental.
El nostre ha estat un projecte cooperatiu amb un institut de la República Txeca –concretament d’Olomouc- que té per títol “Technology into European historial architecture”. Ha durat 20 mesos i hem treballat bàsicament des de les matèries d’història, tecnologia i llengua anglesa –entre altres- a 3r i a 4t d’ESO.
Com diu el títol, hem posat un toc tecnològic a l’art i amb el centre Txec hem fet un intercanvi de bones pràctiques. Una de les activitats més enriquidores ha estat l’intercanvi d’estudiants que hem portat a terme tot i la COVID-19 i l’actual guerra a Ucraïna.
Del 9 al 17 de desembre de 2021 vam rebre la visita dels nostres companys txecs. Durant la seva estada, els alumnes van estar-se a casa dels seus
companys catalans, fet que va afavorir l’ús de l’anglès com a llengua vehicular del projecte. També destaquem l’impuls de la competència social en aquesta part del programa ja que els intercanvis afavoreixen el coneixement de cultures i tradicions diferents.
Aquests dies els alumnes van realitzar activitats al centre i diverses sortides.
Pel que fa al centre, a banda de conèixer el nostre edifici i la seva història, els alumnes txecs van participar en classes d’educació física, llengua catalana, llengua castellana, English i matemàtiques. Van visitar l’exposició creada pels nostres alumnes al castell, sobre monuments i estils arquitectònics històrics de Catalunya. I també van ser rebuts, conjuntament amb els seus companys catalans, per l’alcalde a l’ajuntament, on ens saludà i ens donà diverses informacions sobre el municipi.
En procedir d’un centre tecnològic, els alumnes txecs van visitar l’empresa familiar de maquinària agrícola «Tallers Vila-Vigerm» que els van mostrar les seves instal.lacions i van explicar el seu funcionament i els va agradar molt.
Pel que fa a les sortides, a banda de visitar Santa Coloma de la mà de la Cristina Villanueva i acompanyada dels codis QR preparats pels alumnes de 4t, vam anar a Poblet, Montblanc, Portaventura, Montserrat i Barcelona, on vam descobrir el barri gòtic, les rambles, el Parc Güell i la Barcelona dels Jocs Olímpics, a part de l’esperada visita al Camp Nou.
D’altra banda, al mes de març de 2022, quinze alumnes de quart d’ESO, tres de tercer, i dos docents van ser els valents que, tot i la pandèmia i tot i la proximitat a la guerra d’Ucraïna, van decidir dur a terme el viatge que havia de cloure la feina feta durant aquests dos darrers cursos.
Així doncs, el 31 de març ens enlairàrem a la tarda des del Prat en direcció a Praga, en un viatge de moltes emocions ja que per a molts de nosaltres era el primer en avió. A Praga, hi vam descobrir que el castell i part alta de la ciutat són el complex residencial presidencial més gran del món i alhora, patrimoni de la UNESCO. Vam visitar-ne la catedral, el carrer de l’or, diverses esglésies i després ens traslladàrem a la ciutat antiga. Allà vam descobrir indrets preciosos com les places, sinagogues, el cementiri jueu o el rellotge astronòmic. Fou una gran descoberta de la ciutat, del seu art i els seus costums.
A l’endemà, un bus ens portà a Kutna Hora, una bonica ciutat entre la capital i Olomouc. Allà es produí el retrobament amb els nostres companys txecs. Hi vam estar tot el dia, visitant la catedral, les mines d’argent i l’ossari, una capella totalment decorada amb ossos humans de diverses èpoques, l’autor de la qual ens volia mostrar la importància de l’ànima enfront del cos. Aquell vespre ja vam arribar a Olomouc, on les nostres famílies acollidores ens esperaven per portar-nos a les nostres llars txeques.
El diumenge fou el dia en famílies. Cadascuna ens tenia diverses activitats preparades: sortides, visites, passejades, jocs… Era una moment de xoc on sols havíem de parlar amb els nostres companys i les seves famílies! Anglès a tope!!!!
El dilluns ens vam retrobar al centre de bon matí. Vam conèixer les diverses classes i, especialment, les aules d’informàtica, tecnologia, els tallers. Eren aules sorprenentment grans per nosaltres i molt diferents, ja que es tracta d’un centre de secundària semblant a aquells que a casa nostra ofereixen cicles formatius de mecànica. Els alumnes que hi estudien, després poden estudiar
enginyeria i crear les eines i aparells que altres empraran als seus tallers o fàbriques.
Després de la visita al centre, el nostre gran guia, el Jan, ens mostrà la seva ciutat. Vam visitar les muralles, la catedral, diverses esglésies gòtiques (i neogòtiques) i barroques, l’ajuntament renaixentista i la columna barroca dedicada a la Trinitat. A la plaça també hi ha un rellotge astronòmic amb figures que es mouen a migdia. Si hi aneu…no us el perdeu!
El dimarts fou el dia que vam conèixer més alumnes del centre. Vam presentar el nostre país i ells van organitzar tallers per ensenyar-nos algunes expressions txeques i algunes en castellà.
El dimecres va ser el dia d’activitat física. Primer vam visitar la basílica de la Visitació del a Verge Maria de Kopecek. És un dels centres de peregrinació més importants del país, barroc, com la majoria d’edificis d’una zona que visqué amb força les guerres religioses del segle XVII. Tot seguit ens vam traslladar al parc d’aventures on vam demostrar les nostres habilitats amb les
tirolines i passejades entre els arbres.

El darrer dia vam visitar les coves de Javoricko i el castell de Bouzov, una altra de les joies de la regió de la Moràvia, on estàvem situats. A la tarda, els companys txecs ens van preparar una festa de comiat al parc del roserar d’Olomouc, on vam tastar diverses botifarres fetes a la brasa en un espai preparat per aquest tipus de cuina.
Amb aquest bon regust, ens enlairàrem l’endemà, després d’un viatge en bus d’Olomouc fins a Praga, amb la certesa d’haver assolit els objectius del projecte.
Estem segurs que les activitats d’aquests dos anys hauran tingut conseqüències positives pels alumnes que han gaudit d’aquesta important subvenció europea. L’anglès ha rebut un impuls important en els dos grups i l’aprenentatge de cultures diferents i de l’art dels dos països haurà permès assolir diversos coneixements i competències útils pel dia a dia.
No voldríem acabar aquest breu resum sense agrair a tot l’equip Erasmus+ i a les famílies la col·laboració per tal que tot hagi arribat a bon terme. Hem estat ambiciosos, valents i curosos. Esperem que aquest no sigui el darrer Erasmus+ del nostre centre i que nous equips s’animin a aconseguir noves ajudes per tal d’obrir la porta dels intercanvis i coneixements compartits amb altres alumnes europeus.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>