10 de juny: presentació de l’espai “Aprendre” de l’ANC

Us informem que la pàgina web de l’Arxiu Nacional estrena aquest mes de juny, coincidint amb la Setmana Internacional dels Arxius, l’espai ‘Aprendre’, que esdevé el nou canal d’accés als recursos educatius elaborats històricament pel centre durant el temps de funcionament del seu Servei Didàctic i amb la col·laboració del CESIRE. Trobareu tota la informació sobre la història del projecte en aquesta notícia.

Aquests materials permeten a l’alumnat i al professorat desenvolupar l’aprenentatge de la història a partir de la consulta de documents d’arxiu, de forma competencial i connectant amb diferents àmbits de coneixement. En termes didàctics les propostes permeten posar en pràctica habilitats basades en el mètode científic com observar, plantejar hipòtesis, analitzar, contrastar i concloure.

Els diferents recursos són els següents:

Propostes de Recerca: pautes sobre diferents temàtiques per elaborar projectes de recerca (4t ESO) o treballs de recerca (Batxillerat) amb fonts històriques.

Dossiers Didàctics: propostes d’aprenentatge amb activitats d’anàlisi amb fonts d’arxiu o treballs d’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) per desenvolupar a l’aula. Els dossiers compten amb orientacions per al professorat i activitats per a l’alumnat. Segons les necessitats de cada dossier, s’inclouen annexos amb la relació de les fonts d’arxiu, transcripcions, traduccions o fitxes de classificació.

Recordem: comentaris breus de fonts històriques sobre efemèrides, fets històrics, diades i/o commemoracions que faciliten vincular el present amb el passat.

Maleta didàctica: caixa didàctica amb documents històrics per resoldre enigmes, plantejar hipòtesis i experimentar una recerca com a taller.

Eines i orientacions metodològiques: recursos amb pautes per fer recerca amb documents d’arxiu, fitxes per a classificar fonts històriques i guies sobre conceptes de l’arxivística i tipus de fonts en la recerca.

Amb motiu de la creació d’aquest nou espai i per ajudar als usuaris a traure’n el màxim partit hem preparat una sessió presencial de presentació que es durà a terme, dirigida pel docent Ramon Dalfó, coincidint amb la Jornada de Portes Obertes que permetrà visitar l’Arxiu, el dissabte 10 de juny a les 11 h.

Us convidem a participar-hi!