Cistelleria: artesania amb fibres vegetals

Creus que una altra manera de fer és possible, sense utilitzar productes derivats del petroli?

Després d’idear-ho al llarg de part de primer trimestre i de treballar-hi durant el segon, hem pogut arrencar una nova activitat al nostre camp d’aprenentatge. En la seva estrena del passat mes de març amb l’Escola Andersen (Vic), vam poder veure com les fibres vegetals ens han anat acompanyant al llarg de la història de la humanitat, i com des del darrer segle s’han anat substituint per productes derivats del petroli, amb la repercussió que acaba tenint aquest canvi en el medi, ja sigui per l’extracció del producte, la transformació, com pel residu que es produeix a l’utilitzar-se, en molts casos, per un sol ús.

Al llarg de l’activitat, l’alumnat coneix diferents fibres vegetals que trobem a l’entorn proper i d’altres de més llunyanes, les característiques, propietats i usos de cadascuna. Parlem de la canya, el vímet, la boga, l’espart i el margalló com a fibres representatives del nostre entorn i que s’havien utilitzat tradicionalment per a usos rutinaris. A partir d’aquí, proposem una activitat pràctica a l’aire lliure, amb l’alumnat equipat amb material cisteller, on anem a buscar canyes per tal de partir-les i descobrir el procés d’obtenció de la fibra vegetal com a matèria primera. A la tornada a l’aula, cada alumne mostra les seves habilitats artesanes elaborant un producte amb fibra vegetal.

Les fibres vegetals són materials renovables, sempre que es recullin amb consciència; els trobem al nostre entorn, així que no s’han de portar de països llunyans; un cop s’ha acabat la seva vida útil es descomponen i no deixen cap tipus de residu. Així doncs, són materials especials i sostenibles.

Fer una mirada al nostre entorn, conèixer-les, saber quines tècniques i possibilitats tenen i aplicar-les al nostre dia a dia, és un acte revolucionari!

Durant el mes d’abril, tres centres educatius més (amb grups de Cicle Mitjà, Cicle Superior i segon cicle d’ESO) han decidit escollir aquesta nova activitat, amb el que donarem per acabat el pla pilot que teníem previst per aquest curs 2023-24. La valoració és molt positiva i a partir del proper curs ja passarà a formar part de la nostra oferta educativa que podeu veure al web i trobar a l’aplicació CAMPS, per a les inscripcions.