Taller de rastres

Nivell educatiu: Primària i ESO
Codi de l’activitat: Ns8

A les platges d’Empúries hi batega la vida, sobretot a pocs metres de fondària i a pocs metres de la costa hi viuen algues, posidònia, peixos, crancs, mol·luscs i molts altres organismes. A la sorra de la platja podem trobar multitud des restes d’aquets éssers vius. També trobem petjades de visitants esporàdics, com gavians, corbs marins o gossos; i encara podem trobar empremtes d’animals que viuen a la duna, com llangardaixos, ratolins o el protegit corriol camanegre.

A les pinedes propers també s’hi amaguen animals poc vistosos, però que malgrat tot, deixen proves de la seva activitat: petjades, excrements, marques als arbres, fruits mossegats i altres rastres que els delaten.

Saber llegir l’entorn per a detectar la presència d’aquests fantasmes del bosc no és interessant només per catalogar les espècies, de fet, es converteix en un repte personal del naturalista que vol aprendre a veure el paisatge amb uns ulls diferents.

Nivell educatiu recomanat: CM, CS  de Primària i 1r i 2n d’ESO

Durada: 150  minuts aprox.

Tipus d’activitat: activitat a la platja, a la pineda i a l’aula.

1. Treballar en equip.
  2. Conèixer la fauna que viu a l’entorn natural del Camp d’aprenentatge a través de les seves restes i rastres  (nius, caus, petjades, excrements, etc.)
  3. Descobrir els seus costums, curiositats…
  4. Prendre consciència de les molèsties i els problemes ocasionats per la pressió humana a aquesta població animal.

CONTINGUTS

Presentació dels animals més comuns de la comarca, amb l’ajut de diapositives i altre material natural.

Els rastres: Què són? On i com els trobem? Com els tractem i els recollim? Ens convertim en investigadors i seguim les pistes fins a trobar-ne l’autor.

DESCRIPCIÓ

Treball previ al centre educatiu:

A partir d’un power point, l’alumnat s’introdueix al coneixement dels principals rastres que deixen els  animals de l’entorn, sobretot ocells i mamífers i  de com viuen, què mengen, quins rastres poden deixar al bosc, etc.

Durant l’estada:

Els alumnes treballen en petit grup i realitzen un joc d’identificació  de rastres i senyals d’animals. A partir d’una explicació prèvia, els alumnes disposaran de diferents caixes, cadascuna amb rastres d’un animal diferent (petjades, pinyes rosegades, cranis, excrements, caus, etc). Hauran d’investigar a quin animal corresponen els rastres de cadascuna de les caixes.

Per a vincular-ho a la programació del centre:

Aportació a les CCBB

NIVELL EDUCATIU ÀMBIT COMPETÈNCIA CONTINGUTS CLAU
PRIMÀRIA CONEIXEMENT DEL MEDI Competència 1. Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar-nos respostes. (si la féssim des de l’aigua). Fases d’una investigació:

La formulació d’hipòtesis, l’anticipació de respostes, la curiositat científica

Competència 4. Analitzar paisatges i ecosistemes tenint en compte els factors socials i naturals que els configuren, per valorar les actuacions que els afecten. Biodiversitat i sostenibilitat:

Els éssers vius: classificació, funcions i adaptacions al medi.

– Relació entre les funcions vitals i estructura d’alguns animals, plantes i fongs.

SECUNDÀRIA

Cientificotecnològic C2: Identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels

models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

La diversitat dels éssers vius

·            Els cinc regnes. Els grans grups taxonòmics. Adaptacions d’animals i plantes a diferents ecosistemes.

·            Importància de mantenir la biodiversitat.

·            Hàbitat i nínxol ecològic.

·            Impacte de l’activitat humana en el medi ambient.

C5: Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.

Per dur a terme aquesta activitat partirem de la pregunta guia:

És important que mireu amb els alumnes la presentació que us enviem per tal de començar a preparar el terreny i crear interès i curiositat.