A les platges d’Empúries hi batega la vida, sobretot a pocs metres de fondària i a pocs metres de la costa hi viuen algues, posidònia, peixos, crancs, mol·luscs i molts altres organismes. A la sorra de la platja podem trobar multitud des restes d’aquets éssers vius. També trobem petjades de visitants esporàdics, com gavians, corbs marins o gossos; i encara podem trobar empremtes d’animals que viuen a la duna, com llangardaixos, ratolins o el protegit corriol camanegre.
A les pinedes propers també s’hi amaguen animals poc vistosos, però que malgrat tot, deixen proves de la seva activitat: petjades, excrements, marques als arbres, fruits mossegats i altres rastres que els delaten.
Saber llegir l’entorn per a detectar la presència d’aquests fantasmes del bosc no és interessant només per catalogar les espècies, de fet, es converteix en un repte personal del naturalista que vol aprendre a veure el paisatge amb uns ulls diferents.
Nivell educatiu recomanat: CM, CS de Primària i 1r i 2n d’ESO
Durada: 150 minuts aprox.
Tipus d’activitat: activitat a la platja, a la pineda i a l’aula.
OBJECTIUS
- Treballar en equip.
- Conèixer la fauna que viu a l’entorn natural del Camp d’aprenentatge a través de les seves restes i rastres (nius, caus, petjades, excrements, etc.)
- Descobrir els seus costums, curiositats…
- Prendre consciència de les molèsties i els problemes ocasionats per la pressió humana a aquesta població animal.
CONTINGUTS
Presentació dels animals més comuns de la comarca, amb l’ajut de diapositives i altre material natural.
Els rastres: Què són? On i com els trobem? Com els tractem i els recollim? Ens convertim en investigadors i seguim les pistes fins a trobar-ne l’autor.
DESCRIPCIÓ
Treball previ al centre educatiu:
A partir d’un power point, l’alumnat s’introdueix al coneixement dels principals rastres que deixen els animals de l’entorn, sobretot ocells i mamífers i de com viuen, què mengen, quins rastres poden deixar al bosc, etc.
Durant l’estada:
Els alumnes treballen en petit grup i realitzen un joc d’identificació de rastres i senyals d’animals. A partir d’una explicació prèvia, els alumnes disposaran de diferents caixes, cadascuna amb rastres d’un animal diferent (petjades, pinyes rosegades, cranis, excrements, caus, etc). Hauran d’investigar a quin animal corresponen els rastres de cadascuna de les caixes.
Per a vincular-ho a la programació del centre:
Aportació a les CCBB
NIVELL EDUCATIU | ÀMBIT | COMPETÈNCIA | CONTINGUTS CLAU |
PRIMÀRIA | CONEIXEMENT DEL MEDI | Competència 1. Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar-nos respostes. (si la féssim des de l’aigua). | Fases d’una investigació:
La formulació d’hipòtesis, l’anticipació de respostes, la curiositat científica |
Competència 4. Analitzar paisatges i ecosistemes tenint en compte els factors socials i naturals que els configuren, per valorar les actuacions que els afecten. | Biodiversitat i sostenibilitat:
Els éssers vius: classificació, funcions i adaptacions al medi. – Relació entre les funcions vitals i estructura d’alguns animals, plantes i fongs. |
||
SECUNDÀRIA
|
Cientificotecnològic | C2: Identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels
models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals. |
La diversitat dels éssers vius
· Els cinc regnes. Els grans grups taxonòmics. Adaptacions d’animals i plantes a diferents ecosistemes. · Importància de mantenir la biodiversitat. · Hàbitat i nínxol ecològic. · Impacte de l’activitat humana en el medi ambient. |
C5: Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.
|
Per dur a terme aquesta activitat partirem de la pregunta guia:
És important que mireu amb els alumnes la presentació que us enviem per tal de començar a preparar el terreny i crear interès i curiositat.
Aquesta activitat està directament relacionada amb:
- Sorra i Dunes
- Taller de Petxines
- Torna a La Duna d’Empúries
Segueix-nos!