ELS OCELLS I LA PLUJA

Aquesta primavera va començar sent molt seca, el mes de març gairebé no ha plogut, però ara portem una setmaneta  de pluges més o menys fortes i més o menys intermitents arreu del territori, aquí i allà plugims o ruixats.

Nosaltres des del CdA ens agrada dir que “fem com els de Ridaura, que quan plou la deixem caure”; però el cert és que davant d’una pluja forta ens trobem alumnes amb roba i calçat inadequat i ens hem de plantejar si canviem l’activitat, fem alguna cosa a l’interior o ens arrisquem i sortim igualment.

Això és el que ens va passar el proppassat dilluns amb els alumnes de 1r d’ESO de l’institut Neus Català, de Cornellà de Llobregat. Arribaven als aiguamolls i el temps amenaçava pluja tot el dia. Vàrem decidir fer igualment l’itinerari pel parc; cal dir que al matí va aguantar i que a la tarda vam quedar xops com ànecs. Però la pregunta inicial era: veurem ocells si plou? s’amaguen? surten però no volen? No hi ha una relació clara sobre temps atmosfèric i activitat dels ocells, però n’he trobat algunes pistes en un article de l’ornitòleg Abel Julien. Us en comparteixo quatre pinzellades:

L’afectació als diferents tipus d’ocells  és molt variable i una tempesta no és el mateix per un passeriforme, un rapinyaire planador o, ja no diguem, una au marina.
Una majoria de passeriformes són migrants nocturns (excepcions, orenetes, merla, mallerengues) i tenen un front de migració amplíssim. El clàssic mapa dels ocells passant per “autopistes” que es concentren a Gibraltar, estret del Bòsfor i similars és vàlid per aus planadores però no per migrants en vol actiu (passeriformes, enganyapastors, limícoles, rapinyaires nocturns, pícids). Per tant, en una nit de primavera en l’època de màxima activitat hi ha MILIONS d’ocells volant per sobre del mar Mediterrani. Si aquests ocells han sortit amb un cel clar, és a dir, no plovia en el lloc on han decidit emprendre el vol cap a la posta de sol, i quan estan a alta mar es troben amb una tempesta els passa dues coses: una, la palmen com a mosques o dos, si el vent és de llevant se’ls emporta cap a la costa (o aprofiten el vent per arribar-hi) i, tatxaaan… allí estem nosaltres!
Si s’ha produït el fenomen i ens han caigut molts ocells, a primera hora del matí seran més localitzables perquè hauran anat a parar ves a saber on. Durant la resta del dia tindran temps per trobar llocs més arrecerats o tranquils i seran menys detectables. Si tenim sort i llavors plou o fa relativament mal temps durant uns dies, tots aquests ocells estaran sedimentats i podrem gaudir d’ells. Això sí, a la primera nit clara i estable que faci, emprendran el vol cap al nord i adéu…

Si us interessa, l’article sencer el podeu trobar a:

I tornant a la nostra visita de dilluns amb pluja als aiguamolls, podem dir que ens vàrem trobar en aquesta situació, que als ocells residents tot l’any i als nidificants estivals s’hi van afegir els Migrants Sedimentats a la Plana; per tot això, aquest dia de pluja a gran part del territori, vàrem poder observar moltíssims ocells. Aquí va una petita llista, agrupats per estatus:

Resident reproductor.  Espècie que utilitza l’àrea d’estudi al llarg de tot el cicle biològic anual i de la qual es tenen evidències de reproducció: Cigonya blanca, cabussó emplomallat, oca vulgar, ànec collverd, fotja
Reproductor estival Espècie que es presenta al llarg del període que va de finals d’hivern a la tardor, i de la qual es tenen evidències de reproducció. Cames-llargues, oreneta vulgar, ànec blanc, cucut, rossinyol, balquer, cuereta groga
 Migrant Espècie que ha estat observada durant el seu període de migració, cuereta groga
Estival no reproductor Espècie que es presenta entre el final d’hivern i tardor, de la qual no s’han trobat evidències de reproducció. Falciot, capó reial, bernat pescaire, martinet ros, fumarell carablanc
Resident  Espècie de presència més aviat contínua al llarg de l’any de la qual no s’han trobat evidències de reproducció. Flamenc, martinet blanc.
Ocasional Espècies que apareixen escassament  Nosaltres amb els alumnes no en varem veure cap, però d’aquell dilluns hi ha algunes cites: Siseta, territ, gavina capblanca

Les fotos són cedides per en Jordi Rabassedas i Grau.