Els de primer D i E investiguen les comunitats vegetals

L’alumnat de 1r d’ESO de l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca ha vingut avui, divendres 4 d’octubre, al Camp d’Aprenentatge de Can Santoi a fer un estudi sobre les comunitats vegetals que es troben a ambdós vessants de la riera de Vallvidrera, a la zona de La Rierada. Situada en una zona enclotada i vorejada per les muntanyes que formen la serra de Collserola, aquesta riera està arrecerada pel nord i pel sud, envoltada de vegetació característica de l’àmbit mediterrani.

A l’inici de l’activitat, han començat plantejant les seves hipòtesis inicials sobre quines serien les diferències que observarien a cadascun dels vessants: quines condicions ambientals caracteritzarien cada vessant? quins trets presentarien les plantes segons aquestes condicions? podríem considerar-les dues comunitats vegetals diferents?

A continuació s’han organitzat en 12 grups de treball i han agafat tot el material necessari per dur a terme les seves investigacions al camp. La meitat dels grups ha anat al vessant de solell i, la resta, al vessant d’obaga. Una vegada a la zona d’estudi, han mesurat diversos paràmetres ambientals com ara la temperatura ambient, la del sòl, la humitat relativa, la intensitat de la llum, la velocitat del vent i l’orientació del vessant. S’ho han passat d’allò més bé descobrint com mesurar la humitat ambiental amb el psicròmetre portàtil de carraca!

Després, han fet un inventari de les 10 plantes més representatives de cada vessant omplint una fitxa descriptiva per cadascuna d’elles. Han pogut identificar plantes amb fulles grans i tendres com l’heura o el marfull fins a espècies tan punxoses com la gatosa o el garric. Per acabar, han agafat mostres de fulles per assecar-les al laboratori i poder esbrinar la quantitat d’aigua present a les fulles fresques en relació a les fulles seques.

Amb totes les dades recollides han pogut verificar i/o refutar les seves hipòtesis inicials sobre les condicions ambientals de cada vessant i respecte les adaptacions que presenten les plantes que hi viuen.

Un cop a l’institut, juntament amb els recursos del CdA, podran elaborar un perfil de la vegetació i diversos gràfics comparatius, per així deduir el nom de la comunitat vegetal que caracteritza cadascun dels vessants.

Aquesta experiència els ha servit per posar en pràctica el mètode científic i alhora descobrir el fascinant món de l’ecologia i la botànica. Molt bona feina i fins ben aviat!

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Desplaça cap amunt
Ves al contingut