L’Institut Obert de Catalunya, a través d’un dels miniops, ens ofereix un recull de propostes i aspectes que hem de tenir presents quan escollim llibres per a aquest col·lectiu. Ens indiquen els criteris per triar-los i valorar-los i, per extensió, com acostar-nos a la lectura i al món del llibre.
Pas 1. Presentació
La literatura infantil traspassa les barreres de l’edat; criatures i adults ens sentim sovint atrets per les seves històries, per les il·lustracions que els donen vida i pel tractament de temes universals que hi fan els autors. Però, davant la diversitat de publicacions, cap on ens decantem un cop som a la llibreria?
Pas 2. El llibre com a objecte i com a producte cultural
A l’hora de triar, la forma i les informacions externes són aspectes rellevants a tenir en compte.
Pas 3. Traduccions i adaptacions
D’on ve, un llibre? A més dels originals, hi ha les traduccions d’altres llengües o les adaptacions per edats.
Pas 4. La relació text-imatge
Avui dia la majoria de llibres infantils tenen il·lustracions. Fins i tot s’ha creat un gènere anomenat àlbum il·lustrat.
Pas 5. La qualitat de la imatge
Els àlbums il·lustrats poden ser creats per una mateixa persona que elabora el text i les il·lustracions o bé en col·laboració entre dos professionals, un que escriu la història i un altre que crea les imatges.
Pas 6. La qualitat del text
Per triar un bon àlbum o qualsevol llibre per a infants també hem de parar atenció al text.
Pas 7. Els elements de les històries infantils
Bones imatges i bons textos potser no fan bones històries. Saber quins elements narratius conformen una història et permetrà fer-te preguntes per valorar la qualitat de cada obra.
Pas 8. Una tria de llibres bons i diversos
Els llibres ofereixen als infants l’experiència del que poden esperar de la literatura. Els llibres que anem compartint en família o la selecció que se’n fa des de l’escola han d’oferir un ventall ampli de possibilitats.
Pas 9. Llibres per a qui?… Per als més petits
Els nens entren en contacte amb els llibres des dels primers mesos de vida a través d’edicions que tenen en compte les peculiaritats dels lectors a qui van dirigits.
Pas 10. LLibres per a qui?… per als preadolescents
Per triar les lectures literàries dels infants més grans cal tenir en compte, a banda de la qualitat literària dels textos, les seves característiques com a lectors.
Pas 11. Llibres per a què… Les diferents funcions
Sovint, els llibres també es trien amb propòsits diferents. No és el mateix buscar un llibre per explicar-lo a un infant abans d’anar a dormir que el que necessita un mestre per tractar un determinat element literari a l’aula, per exemple.