Acollida d’alumnat provinent d’Ucranïa

Orientacions i r​ecursos per treballar el reconeixement de la llengua i de la cultura ucraïneses i per facilitar l’aprenentatge del català als alumnes que procedeixen d’aquest país.

Per tal de facilitar una acollida emocional i lingüística que tingui en compte la llengua i la cultura ucraïneses, es proposen els següents recursos:

Trobareu més informació i recursos en aquest altre article.

Feu clic al següent títol per accedir a la informació del Portal de Centres:

Davant de la situació de crisi humanitària ocasionada per la invasió militar de Rússia contra Ucraïna, la Comissió Europea aprova l’activació, per primera vegada en la història, de la Directiva 2001/55/CE del Consell, de 20 de juliol de 2001, relativa a les normes mínimes per a la concessió de protecció temporal en cas d’afluència massiva de persones desplaçades i a mesures de foment d’un esforç equitatiu entre els estats membres per acollir aquestes persones i assumir les conseqüències de la seva acollida, de l’any 2001 arran de la guerra dels Balcans.

Els infants i adolescents migrats que arribin d’aquesta crisi humanitària seran escolaritzats a través dels procediments habituals de l’alumnat de matrícula viva (article 47 i 49 del Decret 11/2021).

El departament estableix un protocol d’acollida d’alumnat desplaçat de la guerra de Rússia contra Ucraïna als centres educatius​ amb la finalitat d’atendre i acompanyar els infants i joves nouvinguts, i a les seves famílies, en el procés d’escolarització d’urgència fruit de la fugida del context bèl·lic que pateix Ucraïna. A més, es tracta de promoure l’acció integrada i complementària dels diferents agents implicats en el procés, per donar-hi la màxima coherència i contribuir així a oferir la millor resposta possible a les situacions de dol, cansament i incertesa que pateixen els infants i joves desplaçats i les seves famílies.

L’objectiu general del protocol és acollir l’alumnat de famílies desplaçades de la guerra de Rússia contra Ucraïna i es concreta en una sèrie d’objectius específics:

• Establir l’acompanyament a l’alumnat, i a les seves famílies, en la incorporació al centre i a la comunitat educativa.
  • Dotar d’eines els centres educatius per facilitar la incorporació de l’alumnat nouvingut als centres educatius.
  • Establir la guia de procediment per a l’acollida i la matrícula, als centres educatius, de l’alumnat nouvingut

En tots els casos, aquests alumnes tindran consideració d’alumnat amb necessitats educatives específiques derivades de situacions socioeconòmiques o socioculturals.

Adjunto un article que comparteix les necessitats d’un nen refugiat i recullo les indicacions més interessants de l’article de Goran Minic de 2015, En Goran va arribar amb 5 anys a Catalunya el 1994 fugint de la guerra de Yugoslavia, ara és llicenciat en Magisteri i explica a partir de la seva experiència quines considera que són les necessitats educatives, afectives i vitals dels menors en situació d’asil:

• Per agilitzar el procés d’aprenentatge de l’alumne refugiat, el més important no té res a veure amb la metodologia sinó amb els factors humà i afectiu, que resulten imprescindibles. El més important és l’acompanyament tant al nen com de la seva família, que vegin que no estan sols, que algú és allà per ajudar-los.
  • Hem de tenir molt clar que les persones que arriben refugiades es troben en una situació molt complicada, que tota la seva vida fins aquell moment ha quedat trencada, que tot el que havien fet fins aquell moment no val per res. Hem de tenir clar que són persones amb la moral pels terres, que necessiten primer de tot recuperar l’autoconfiança.
  • Hem d’estar preparats perquè aquell alumne ens expliqui la seva vida, el que li preocupa, el que l’il·lusiona, el que li agrada, el que no, els seus desitjos, les seves aficions.
  • Hem d’actuar des de la premissa que el nen refugiat disposa d’exactament les mateixes capacitats d’aprenentatge que la resta de nens de la classe.
  • No ens hem de preocupar en excés per l’idioma, no hem de posar cap tipus de pressió en aquest alumne perquè l’aprengui, no hem de ni tant sols temporitzar el seu aprenentatge ni marcar-nos objectius a curt termini.
  • Quan aquest alumne es vegi amb confiança, ganes i desig d’aprendre, ho farà molt més de pressa del que ens esperem,
  • Hem de recordar que ha vingut aquí en molts dels casos amb una motxilla mig buida, sense recursos, sense cap lloc per viure i sense conèixer ningú del lloc on ha arribat, i amb una càrrega emocional molt forta, amb uns records i unes vivències que ningú desitjaria.
  • La nostra feina es basarà en ser un suport moral, que confiï en nosaltres, que tingui desig de relacionar-se amb els seus nous companys i a partir d’aquí iniciar una nova etapa de la seva vida.
  •  L’alumne refugiat te unes necessitats humanes que sobrepassen de llarg les educatives,
  • L’única cosa important és que aquest infant tingui una vida tant fàcil com la que haurien de tenir tots els nens del món.

Un dels recursos que facilitem són les proves inicials per a alumnat procedent d’ukranía. Té com a destinataris tots els nois i les noies acabats d’arribar al sistema educatiu català. El model de prova va destinat a alumnat d’orígens múltiples, de 8 a 16 anys, amb el qui no és possible la comunicació. A més es faciliten:

• Instruccions per al professorat per a l’avaluació inicial de les competències de L1 i del coneixement del principi alfabètic de l’alumnat de nova  incorporació al sistema educatiu català. Document en PDF
  • Instruccions per al professorat per a la prova de coneixements curriculars de Matemàtiques per a conèixer les habilitats bàsiques d’alumnes de 6 a 14 anys. Document en PDF

La Generalitat ha habilitat un espai web d’atenció i informació i l’ajuntament d’Esplugues de Llobregat també ha elaborat una guia d’ajuda amb la població víctima de la guerra a Ucraïna.