Nadia Ghulam va néixer a Kabul, l’Afganistan, el 1985, on va passar la major part de la seva infància i adolescència fins que va abandonar el seu país el 2006. Durant la seva infantesa va sofrir moltes penúries i adversitats que va ser capaç de superar gràcies a la seva valentia. Actualment, viu com a refugiada a Catalunya i treballa com a educadora social i, a més, és activista pels Drets Humans. Va fundar l’associació Ponts per la Pau amb la qual, ajuda nenes i nens de Kabul perquè puguin tenir una oportunitat a la vida a través de l’ensenyament i l’educació, malgrat la situació del país.
Ja plenament assentada al nostre país, la Nadia va voler explicar la seva història en diferents formats. Va publicar 4 llibres amb la col·laboració diversos coautors com la novel·la El secret del meu turbant (Edicions 62, 2010). L’obra va obtenir el prestigiós premi Prudenci Bertrana l’any 2010 i va aconseguir una molt bona valoració de la crítica nacional. Van seguir Contes que em van curar (Columna, 2014) i la seva segona novel·la, La primera estrella de la nit (Plaza & Janés, 2016). Finalment, l’any 2021 va publicar El país dels ocells sense ales amb l’Editorial La galera, una bella metàfora sobre la guerra i les persones refugiades.
La Nadia, des de la seva vivència personal, ens aporta elements de reflexió per promoure valors de pau i convivència i novament podem comptar amb l’oportunitat de reflexionar amb ella sobre el procés d’atenció educativa que podem oferir a l’alumnat provinent d’una situació de conflicte bèl·lic o d’un procés migratori.
Us convidem a participar en les dues sessions en format telemàtic que impartirà la Nadia Ghulam els propers dimarts 18 d’abril i dijous 4 de maig de 18h a 20h dins el marc de l’activitat formativa “Acompanyem el dol migratori”.
Aquesta formació s’emmarca dins del programa “nuSOS, una proposta per a una ciutadania global”, que impulsa Fundesplai des del curs 2019-2020. És una iniciativa des de l’àmbit de l’educació en el lleure que té per objectiu educar en valors al voltant del fet migratori, el refugi i la transformació social a fi de promoure una bona convivència intercultural.
L’activitat formativa “Acompanyem el dol migratori” té com a objectius:
-
- Exposar la complexitat del procés d’elaboració del dol migratori així com les principals afectacions que suposa en les persones migrades.
- Reflexionar sobre el paper del professorat en l’acompanyament emocional d’aquest dol.
- Compartir estratègies que facilitin l’acompanyament i inclusió als entorns educatius d’infants, joves i famílies que han migrat.
La formació es durà a terme a partir de dues sessions en aula virtual de dues hores de durada cadascuna que combinaran l’exposició de continguts relacionats amb el model social polític i econòmic, l’educació, els motius que empenyen el desplaçament, el xoc cultural, etc., amb dinàmiques vivencials i participatives per afavorir la comprensió del fet migratori i l’arribada a un nou país. Al llarg de les sessions es compartiran recursos, fonts d’informació i lectures recomanades que permetin als participants ampliar els coneixements per treballar amb el seu alumnat.
Sessió 1 – Taula de testimonis i apunt teòric
El punt de partida d’aquesta sessió serà una taula rodona amb testimonis que han viscut i han enfrontat diferents processos migratoris. Comptem amb:
-
- Nadia Ghulam. Afganistan.
- Daniela Alejandra Alba. Perú.
- Yassine Boufars. Marroc.
En la segona part de la sessió comptarem amb el pedagog Mario Gabriel Ciccorossi, especialista en acompanyament del dol, per tal de conceptualitzar i fer un apunt teòric a les experiències presentades. S’abordaran els aspectes següents:
-
- Concepte de dol i singularitats del dol migratori. Multiplicitat de factors i cronicitat.
- Etapes que comporta el procés dol migratori.
- Concepte de “Síndrome d’Ulisses”
- Expressions del dol migratori.
Entre la sessió 1 i 2, proposarem a les persones participants que puguin aportar experiències reals que viuen en els entorns educatius per tal de poder-les treballar en la sessió següent. Aquestes es recolliran a través de l’espai virtual (Moodle).
Sessió 2 – Intercanvi reflexiu
Treball col·lectiu d’anàlisi dels casos i de les experiències aportades per les persones participants. Consideració d’alternatives i orientació per part de la Nàdia Ghulam.
S’aportaran recursos i bibliografia per tal que el professorat pugui aprofundir en els conceptes treballats.
La inscripció restarà oberta fins al dimarts 18 d’abril a les 13h en aquest enllaç posant el codi 9001260555 al cercador d’activitats. L’assistència i aprofitament del curs certificarà 15 hores de formació.