Acollida i acompanyament de l’alumnat migrant i refugiat – Formació adreçada al professorat conduïda per Nàdia Ghulam

Des del Servei de Suports i Recursos Lingüístics, enguany, tornen a oferir una activitat formativa a càrrec de la Nàdia Ghulam.

En aquesta ocasió proposen tres sessions en format telemàtic que impartirà la Nàdia Ghulam els pròxims dijous 29 de febrer, dimarts 12 de març i dimarts 2 d’abrils de 17.30 h a 19.30 h. La inscripció restarà oberta fins al 25 de febrer en aquest enllaç. L’assistència i aprofitament del curs certificarà 15 hores de formació.

L’activitat formativa “Acollida i acompanyament de l’alumnat migrant i refugiat” té com a objectius:

• Entendre les implicacions del desplaçament forçat i els seus impactes en l’educació i la integració d’infants i famílies en el país receptor.

• Analitzar les diverses etapes del procés migratori i de refugi, així com les conseqüències per als qui l’experimenten.

• Reflexionar sobre el paper del professorat en l’acompanyament emocional dels infants migrants i refugiats.

• Proveir estratègies i recursos per facilitar la inclusió i l’acompanyament en entorns educatius dels infants, joves i famílies que han viscut la migració i el refugi.

La formació es durà a terme a partir de tres sessions en aula virtual de dues hores de durada cadascuna que combinaran l’exposició de continguts relacionats amb el model social polític i econòmic, l’educació, els motius que empenyen el desplaçament, el xoc cultural, etc., amb dinàmiques vivencials i participatives per afavorir la comprensió del fet migratori i l’arribada a un nou país. Al llarg de les sessions es compartiran recursos, fonts d’informació i lectures recomanades que permetin als participants ampliar els coneixements per treballar amb el seu alumnat i el professorat disposarà d’un espai per exposar casos i intercanviar experiències.

Sessió 1 – Primera fase de l’acollida: càrregues emocionals i processos de dol.

• Comprendre les repercussions dels desplaçaments forçats i els principals entrebancs que les persones migrades i refugiades es troben en el país d’acollida.

• Entendre els processos de dol que travessen aquestes persones.

• Compartir estratègies per generar entorns educatius acollidors.

Sessió 2 – Comprendre l’Islam. Introducció a la diversitat islàmica, creences i pràctiques

• Proporcionar coneixements bàsics sobre la religió islàmica per fomentar el diàleg i la comprensió intercultural.

• Prevenir la discriminació cap a la població migrant d’origen àrab.

Sessió 3: La segona fase de l’acollida: atenció a les necessitats i les pors dels infants refugiats i migrants.

• Comprendre la transició de la primera a la segona fase d’acollida. Quins canvis es poden esperar i per què és crucial una atenció continuada.

• Com avaluar completament de les necessitats en aquesta fase. Quines són les àrees clau a considerar (salut, educació, habitatge, suport emocional, etc.).