6 de febrer: Dia internacional contra la MGF. Tolerància Zero amb la Mutilació Genital Femenina.

L’Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (Objectiu 5. Aconseguir la igualtat de gènere i empoderar totes les dones i nenes) ens emplacen a haver erradicat la mutilació genital femenina (MGF) a 2030.  La MGF vulnera la salut sexual i reproductiva i, per tant, els drets humans de les dones i les nenes.

A Catalunya, s’ha fet un esforç important en l’abordatge de la MGF així com altres manifestacions de la violència masclista, des de les administracions i entitats. Disposem del Protocol d’actuacions per prevenir la mutilació genital femenina i s’avança en la sensibilització i mediació comunitària per erradicar aquesta pràctica.

Des del sistema educatiu, cal fomentar un esperit crític de l’alumnat envers les diverses formes que revesteix la violència masclista, donar veu a les nenes i noies i fer una bona acollida a les famílies.

➡ La XTEC ha elaborat un recull de recursos didàctics que poden ser d’utilitat per abordar aquest problema en els centres educatius:

Blog del Coeduca’t. En el blog del Programa Coeduca’t amb el currículum, hi trobareu recursos que ajuden els centres a treballar aspectes bàsics de coeducació, de perspectiva de gènere i de sexualitat i, per tant, prevenir la violència masclista.

Prevenció de la violència masclista en l’àmbit educatiu. El Departament d’Educació disposa d’aquests materials formatius elaborats per Tamaia Viure Sense violència, adreçats al professorat i al professional d’atenció educativa i de suport a la docència, a fi de donar a conèixer el marc conceptual i legal de la violència masclista, facilitar-ne la detecció i dotar d’eines per la prevenció, detecció i intervenció per al seu abordatge en l’àmbit educatiu.

Documents per a unes escoles lliures de violències. Es tracta de tres infografies facilitadores de l’abordatge de casos de violència al sistema educatiu: Detecció i derivació a serveis especialitzats d’atenció als fills i filles en situació de violència masclista en l’àmbit familiarAbordatge violències masclistesPrevenció i detecció de la mutilació genital femenina (MGF) al sistema educatiu

Circuit simplificat d’intervenció i Protocols per a la millora de la convivència. Dins del Projecte educatiu de centres, trobareu els protocols del Departament d’Educació.

Guia bibliogràfica MGF. En aquesta guia bibliogràfica sobre MGF publicada per l’Institut Català de les Dones, hi ha monografies, relats personals i narratives, fullets, audiovisuals i recursos electrònics sobre el tema.

Guia de recursos: violències masclistes. En aquesta guia de l’Institut Català de les Dones, hi ha bibliografia, recursos d’atenció, normativa de referència, indicadors i estadístiques, webs i recursos electrònics de referència sobre la violència masclista.

Assegura’t! Còmic de prevenció de les violències masclistes . En aquest còmic publicat pel Departament d’Interior, es dedica un apartat a la mutilació genital femenina, de la pàgines 15-22, i va acompanyat d’una guia didàctica.

Maite Carranza, El fruit del baobab, Edicions 62.En aquest llibre es presenta una història de relació entre dones, una metgessa catalana, una jove gambiana i la seva filla,  bona estudiant i disposada a trencar tabús. És una història marcada per l’existència de la pràctica de l’ablació.

Documental Bref. En aquest curtmetratge dirigit per Christina Pitouli i produït per Metges del Món amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, se’ns mostren les converses hagudes amb persones africanes que viuen a Espanya sobre l’herència cultural i el respecte als drets humans.

Història de Sima. En aquest bell curt animat de Fundación Entreculturas, se’ns la història real d’una supervivent de la MGF que treballa per erradicar la pràctica.

Homes contra la MGF. En el programa Els matins, 15 de març de 2019, de TV3, se’ns planteja una experiència de treball envers l’erradicació de la MGF i es fan reflexions sobre què és un tabú sexual, es distingeix entre la cultura i creença nociva i es posa de relleu la importància de parlar de la MGF.

Dia Internacional de la Tolerància ZERO amb la Mutilació Genital Femenina. Experiències transnacionals i comunitàries des de l’enfocament de gènere i basat en drets humans. Seminari en línia organitzat per la Generalitat de Catalunya, el dia 5 de febrer, d’11h a 13h. Si és del vostre interès, inscriviu-vos-hi i escolliu de participar en una de les dues taules.