Projecte Amphibia

El projecte d’educació ambiental AMPHIBIA és un proposta de conservació dels amfibis a través de la divulgació. Aquest projecte sorgeix de la necessitat de donar a conèixer, protegir i conservar les espècies d’amfibis que trobem a Catalunya, així com la posada en valor i conservació dels seus hàbitats. L’alumnat adquireix coneixements sobre aquestes espècies, la problemàtica de la conservació i contribueix amb el treball de camp a l’obtenció de dades sobre l’estat d’aquestes espècies i els seus hàbitats, que proporcionen informació a les entitats ambientals que es dediquen al seu estudi i conservació.

El projecte es classifica dins els projectes de servei comunitari de l’àmbit de medi ambient. El Servei Comunitari es reparteix en sessions teòriques i sessions pràctiques o sortides a camp. L’alumnat s’introdueix al món dels amfibis i es familiaritza amb la cerca online a través de mapes dels punts d’aigua propers al seu centre educatiu, aprèn a fer un mostreig d’amfibis seguint una metodologia científica i es consciencia sobre les problemàtiques que afecten a aquestes espècies. Formulari per registrar observacions d’amfibis

Les dades que es recullen en les sessions pràctiques s’introdueixen al portal web “1000 punts d’aigua”, creat per l’entitat Paisatges vius, participant així en un projecte de ciència ciutadana. També es comparteixen els mapes amb l’inventari de basses del poble creats a les sessions teòriques amb la Societat Catalana d’Herpetologia. Aquestes dades serveixen per emprendre possibles mesures de gestió en els punts d’aigua que ho requereixin i per apropar el jovent als amfibis i als seus hàbitats, mitjançant les entitats del tercer sector de caire naturalista.

Cal tenir en compte que els amfibis són el grup de vertebrats més amenaçat del món. Un terç de les espècies està en perill d’extinció per la degradació dels hàbitats, la introducció d’espècies exòtiques, el canvi climàtic, la contaminació i l’expansió de malalties emergents, com la quitridiomicosi. Per això es recomana no tocar els amifibis, desinfectar el material i avisar si s’observen episodis de mortalitat massiva.

El material pedagògic està format per tres documents principals:

1. Dossier per al professorat. Conté la proposta de les activitats a realitzar al centre educatiu amb l’alumnat durant 10 sessions.
  2. Dossier d’avaluació per a l’alumnat. És el document que recull els resultats de les activitats realitzades durant les 10 sessions.
  3. Model transferible “Conservació de la fauna”. Aquest document marc sobre fauna proporciona tot un seguit de recursos i documents per al professorat que pretén facilitar la implantació del servei comunitari en les tres etapes: abans, durant i després del servei.

A més a més, disposem del següent material en préstec:

• Un Kit didàctic: fitxes plastificades, targetes i altre material per les activitats d’aula.
  • Un Kit de mostreig prioritari per als centres que formen part del projecte: bótes d’aigua, salabre, safata, estris per a la neteja del material, fitxes de camp (observació, caracterització de punts d’aigua i hàbitats) i clau dicotòmica per a la identificació de larves d’amfibis.

Per demanar-los en préstec, cal escriure a crp-santceloni@xtec.cat

Per al desenvolupament d’aquest projecte s’ha comptat amb la col·laboració de:

👉LIFE TRITÓ DEL MONTSENY