La narrativa és l’element en el qual es recolza l’alumne per emprendre el recorregut d’aprenentatge. Permet incloure el conflicte i la superació dels reptes, afegeix un context que li dóna sentit al desenvolupament de destreses i habilitats i facilita la resposta emocional del participant i, amb això, millora l’adquisició de competències.
Per crear una narrativa cal tenir en compte les aficions dels nostres alumnes per saber per on començar. Les narratives de ciència ficció i fantàstiques solen resultar les que més èxit tenen, però caldrà parar esment a les particularitats de cada aula.
L’èxit d’un projecte gamificat depèn d’un preludi important a través d’algun element suggerent, de sorpresa o misteriós que faci als alumnes més receptius a la nostra història. Pot ser un vídeo que cridi a l’acció, una porta misteriosa i tancada, un sobre lacrat dirigit a cadascun dels alumnes, una caixa que no es pot obrir … qualsevol cosa que dispari la seva curiositat i desperti la motivació. És recomanable traspassar la frontera de l’escrit incloent noves experiències sensorials: tocar, olorar, sentir… per tal que les emocions encenguin la curiositat i invitin a l’acció.
En tota narrativa caldrà tenir en compte uns punts bàsics:
-
- inicia una seqüència o recorregut d’uns personatges
- suposa la successió d’uns esdeveniments en el nus
- té un desenllaç final que determina la fi d’un procés, viatge, la consecució d’un objectiu …
Atenent a aquests tres punts bàsics podem començar la nostra narrativa. En gamificació se sol utilitzar «El viatge de l’heroi» com a punt de partida per crear narratives, seguint la mateixa línia que les funcions de Propp per als contes màgics. L’antropòleg va analitzar desenes de contes russos i va identificar 31 punts que estaven presents en tots aquests contes. Es poden resumir en què tot heroi comença una aventura a la recerca d’un objectiu passant per tres fases:
- l’Acció, a l’inici de l’aventura
- la Tensió, amb reptes i obstacles que ha de superar en el camí
- i la Resolució, on ha desenvolupat suficients destreses per superar els obstacles i torna a casa amb la lliçó apresa per posar-la en marxa en el seu entorn
Un esquema clàssic podria ser: un savi ens treu del nostre món per reptar-nos a quelcom impossible i que ens posa en perill. Som expulsats i/o perseguits, ens enfrontem al nostre antagonista i el vencem. Finalment tornem a casa, però mai serem els mateixos, havent après de l’experiència viscuda.
Vegeu el vídeo que explica el Viatge de l’heroi (en anglès subtitulat al castellà)
També podeu trobar totes les funcions al següent SlideShare
Eines que ens poden ser útils per explicar històries:
Còmics:
Contes:
Podem escriure contes i poemes amb dibuixos creats per artistes. Cal enregistrar-se. Podem gestionar els contes de l’alumnat. | |
Cal enregistrar-se. Podem gestionar els contes de l’alumnat i crear els nostres contes. | |
Creador d’històries curtes seleccionant elements visuals.
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/games/story-maker-1 |
|
Podem crear un conte amb alguns personatges i elements visuals
https://www.culturestreet.org.uk/activities/picturebookmaker/ |
|
Generador de carta postal amb un estil antic. Ràpid i fàcil | |
Si ens hem quedat sense imaginació, podem recórrer a aquesta eina perquè ens creï una història amb 4 clicls. (en anglès) |
Vídeos:
Mapes:
Amb els mapes de GoogleMaps podem crear rutes i històries | |
Podem crear un mapa interactiu inventat o un de real. Cal enregistrar-se | |
Línies de temps:
http://timeline.knightlab.com/ https://flippity.net/ Time Line |
Pàgines web i presentacions:
Ofereix multitud de plantilles interactives i jocs ja preparats.
Cal enregistrar-se |
|
Podem crear un blog o pàgina web
https://www.blogger.com/about/#create Google sites |