Reptes per la gamificació

Els reptes proposats han de mantenir la tensió durant tot el joc. Si els fem massa fàcils, l’alumnat s’avorreix i no està motivat. Si els dissenyem massa difícils, es frusten i abandonen. A la gràfica de la dreta es pot apreciar el que s’anomena el Flow Channel o canal de flux, que representa el difícil equilibri entre l’ansietat i l’avorriment. Ens trobarem que alguns alumnes treballen molt bé sota pressió, mentre altres s’angoixen. Com fer-ho perquè tots els alumnes s’hi trobin còmodes i el joc sigui inclusiu?

Una estratègia que podem utilitzar, és que el docent es guardi algun desllorigador necessari per continuar endavant amb els reptes. D’aquesta manera, controlarem els diferents ritmes dels jugadors. Si un grup s’avança molt, el tindrem “bloquejat” intentant resoldre un repte mentre els altres grups tenen temps de posar-se al mateix nivell.

Una altra manera és dissenyar reptes col·laboratius, de manera que la solució que ha trobat un sol grup no sigui suficient per resoldre el repte, i es necessitin les solucions de tots els grups per avançar.

Una estratègia que aporta una altra dimensió és el fet que els alumnes/jugadors poden demanar ajuda al professor a canvi d’una penalització de punts o de temps.

A més a més, hauríem de preparar reptes que posessin a prova totes les intel·ligències múltiples: espacial, lògico-matemàtica, musical, cinètica, lingüística, etc. Per això, també és recomanable col·laborar amb altres docents d’altres matèries perquè així també els continguts treballats seran més transversals. La diversitat de material també ens pot ajudar, així com les eines TIC.

Segurament el més habitual per als jocs que preparem és que els alumnes hi juguin en grup. Això ens permetrà veure com actuen en relació a el grup i a l’entorn.

Idees per a reptes:

Els següents llocs web proposen reptes fàcils de configurar:

Es basa en fulls de càlcul del drive. Cada repte té una demo, unes instruccions i el full de càlcul que cal copiar al teu drive. Sense registre.

https://www.flippity.net/

Afegint paraules, el sistema genera jocs d’emparellar paraules, mots encreuats, etc. Cal enregistrar-se.

educandy.com

 

Hi podem trobar multitud d’activitats creades per altres professors i també en podem crear nosaltres si ens enregistrem.

https://www.liveworksheets.com/

Podem trobar-hi activitats de jocs de paraules (mots encreuats, sopes de lletres, ruletes, etc) ja fetes o en podem crear nosaltres si ens enregistrem.

https://es.educaplay.com/tipos-de-actividades/

L’apartat de gamificació ofereix plantilles ja preparades per jugar a desvetllar misteris. Cal enregistrar-se

https://www.genial.ly/es

La plataforma breakoutedu ofereix Break Outs (joc l’objectiu del qual és obrir una caixa tancada a través de reptes) ja preparats de totes les temàtiques i nivells. Hi ha la possibilitat de comprar un kit amb candaus, llanterna per tinta invisible, etc.

https://platform.breakoutedu.com/

Podem crear el joc “Qui és Qui” configurant un full de càlcul tali com ens proposa el següent lloc web:

https://teacher.desmos.com/search?q=polygraph

Tutorial

En Christian Negre ens proposa la següent llista de la compra per preparar el nostre Break Out o Escape Room