Mecàniques i components per la gamificació

Les mecàniques de joc es corresponen amb un sistema de regles que regeixen el recorregut d’aprenentatge. Són les encarregades de delimitar les accions dutes a terme, de manera que restringeixen certes actuacions, tancant el sistema cap a uns objectius planificats concrets. D’aquí que incloguin des de les accions que s’exerceixen sobre el terreny de joc fins als components que s’utilitzen en el mateix. Habitualment representats pel sistema PBL (punts, insígnies i taules de classificació), poden resultar un element de motivació extrínseca fonamental per seguir recorrent el camí d’aprenentatge. Els elements que mouen al participant a seguir jugant són:

• L’actuació dels avatars o les fitxes de joc per començar l’aventura.
  • Obtenció de premis a mesura que s’assoleixen objectius i se superen uns reptes o desafiaments, en forma d’insígnies, punts, privilegis…
  • L’acumulació de punts al realitzar determinades accions que porten a utilitzar un sistema de classificació o rànquing
  • Escalat de nivells en funció dels reptes superats: passem del jugador novell a l’expert en diferents fases.
  • Un sistema de pagament també dóna valor al recorregut i encoratja perquè demostra que val la pena, l’esforç, recórrer-lo.

De manera aïllada no funcionen, però incloure-les en el procés promouen el progrés, atorguen diversió i compromís amb l’aprenentatge. A més, són les encarregades de proveir de feedback positiu als alumnes.

Tot i que presentem algunes eines TAC que ens poden ser útils, les tecnologies no són imprescindibles. Tampoc es tracta de preparar jocs i molt menys de quedar-nos amb les puntuacions i rànkings, sinó de viure l’aprenentatge com un joc, fixant-nos amb la transformació de l’aprenentatge i les relacions entre l’alumnat i els docents i els continguts.

Avatars

En l’entorn de gamificació és habitual utilitzar avatars per fer entrar els alumnes a la història. Podem crear un avatar per a nosaltres com a docents, per introduir una activitat o explicar una història i també podem fer que l’alumnat el triï o fins i tot el creï.

Consulteu aquí eines per crear avatars.

Insígnies

Són les representacions visuals dels assoliments. Són part de les recompenses, i permeten al jugador diferenciar-se de la resta de participants. Poden ser virtuals
(insígnies digitals) o físiques (insígnies fetes a mà o xapes)

Consulteu aquí eines per crear insígnies.

Cartes:

Les cartes es poden utilitzar per jugar amb les normes d’altres jocs semblants (Magic, Pokemon ,etc)  o es poden incloure al nostre joc per tal que els personatges dels nostres alumnes puguin “col·leccionar” les destreses que vagin adquirint i així siguin conscients de la seva evolució en el procés d’aprenentatge. Es poden portar a imprimir perquè els alumnes les tinguin de record.

Les podem crear des de zero, amb el canva, per exemple, però hi ha molts lloc webs que ja venen amb plantilles on es poden crear cartes de diferents estils. Per això el primer que s’ha de tenir en compte és l’estètica que es vol, tenint en compte les preferències de l’alumnat.

Consulteu aquí eines per crear les vostres cartes

També podem crear carnets d’identitat que després es poden endur de record amb https://bighugelabs.com/badge.php