Atelier per un dia

Àrea:          Disseny
Centre:       Ins El Morell
Localitat:   El Morell

1. En aquest treball em marco dos objectius. Un d’ells seria conèixer en profunditat el procés de confecció d’una empresa industrial perquè les peces de roba que fabriquen quedin impecables a l’hora de vendre-les al gran públic i comparar aquest procés amb el d’una empresa d’alta costura (atelier). D’altra banda, també vull poder ser capaç de dissenyar i confeccionar un vestit de gala o de festa, és a dir, treballar com ho fan els “ateliers”.

“Per què un vestit d’alta costura té un preu molt més elevat que un vestit fabricat en una empresa de confecció industrial com Inditex, que és més assequible i està a l’abast de tothom?”

Vaig deduir que seria pel seu procés de confecció, ja que hi inverteixen més temps però per poder respondre amb certesa la meva pregunta, primer havia de saber quina és la diferència entre una empresa d’alta costura i una empresa industrial.
Prèviament hauré de conèixer cada un dels diferents processos de confecció. Per això, degut que no hi ha bibliografia sobre aquest camp, hauré d’obtenir informació a partir d’altres fonts.
Per conèixer el procés de confecció en l’alta costura, m’ajudaré de diferents vídeos i reportatges d’empreses especialitzades en aquest tipus de costura i m’arribaré a una empresa de Reus, “Blanca Miret”, que està especialitzada en vestits de núvia. I per obtenir informació sobre la creació de peces de roba fabricades industrialment, aniré a una fàbrica de Barcelona de la marca de roba “Spg Jenuan” perquè m’expliquin tot el procediment que segueixen per fabricar cada peça.

Un cop havent dissenyat i confeccionat el meu propi vestit, puc realitzar un valor estimat del que podria arribar a costar per poder confirmar la meva hipòtesi amb claredat.
Finalment, cal remarcar que si el mateix vestit, fos d’una marca prestigiosa en l’alta costura, com Chanel, anomenada anteriorment, el preu s’incrementaria. Ens podria arribar a costar milers d’euros, tant pel material que s’utilitzaria com per la ma d’obra ja que el vestit seria fet a mida per a la clienta, és a dir, una marca d’aquestes magnituds, utilitzaria una tela amb materials més delicats i més inaccessibles, tant la manera en la que s’han fabricat com el seu l’acabat. A l’hora d’utilitzar granadures, el seu disseny també seria únic i les fabricaria la mateixa casa manualment amb una pedreria més delicada.
I si el mateix vestit fos d’una marca com “Zara” d’Inditex, també anomenada durant la recerca, el preu podria ser aproximadament d’uns 60€. Una gran industria com Inditex, aconsegueix els materials, teles i granadures, a un preu molt econòmic i la gent que confecciona per ells, tenen una mà d’obra molt barata ja que confeccionen a l’exterior.
Després d’haver realitzat el meu propi vestit, he pogut concloure que és cert que els vestits en l’alta costura es mereixen un preu molt més elevat perquè s’hi dedica un gran nombre d’hores en cada un d’ells. El client no només paga el vestit, sinó que també té en compte el nombre d’hores que hi dedica cada una de les persones que passen per aquell disseny, la qualitat dels materials i l’exclusivitat del producte.