El repte de cercar consciències

Geda Requena GatellTítol:          lataulad@ensnecessita.urgent – El repte de cercar consciències
Autor/a:     Geda Requena Gatell
Tutor/a:      Jordi Pijoan Parellada
Modalitat:  Humanitats i Ciències Socials
Àrea:          Economia
Centre:       Ins Narcís Oller
Localitat:   Valls

Objectius:
  1. Identificar la necessitat de l’associació vallenca “La Taulada” i dissenyar i executar una estratègia que doni resposta a aquesta (projecte de micromecenatge).
  2. Per aconseguir el màxim de donacions possibles, fer difusió del projecte a través dels mitjans de comunicació locals i de xarxes socials.
  3. Participar com a voluntària al menjador social “La Taulada” de Valls per poder conèixer millor l’associació, involucrar-me encara més en el projecte i crear així una bona estratègia.
El procés:

El meu treball ha consistit a conèixer a fons les associacions com “La Taulada” que responen genèricament al nom de menjador social. Ho he fet a través de recollir informació de les diferents fonts que he pogut trobar i també de l’experiència personal que he assolit d’una de les parts pràctiques del treball consistent en la meva participació com a voluntària al mateix menjador social de Valls. Ambdues coses m’han permès conèixer les necessitats d’aquesta entitat i dissenyar l’estratègia per poder donar-hi resposta.
Tenint en compte que la principal necessitat que vaig detectar a l’associació va ser econòmica, era necessària la difusió d’aquesta i obtenir un mitjà que permetés la recaptació posterior dels fons. Aquesta eina finalment ha consistit en la creació d’un projecte de micromecenatge.
Volia que la difusió tingués, per una banda, un ressò més pròxim, centrada en la sensibilització i conscienciació dels estudiants de l’institut Narcís Oller a través de xerrades. Però per assolir el màxim de recaptació necessitava fer una difusió amb un ressò més general. Per poder fer propaganda del projecte de micromecenatge vaig fer servir diferents mitjans: primer de tot a través d’internet i xarxes socials i seguidament a través d’un mitjà de comunicació local (per aquest últim vaig dissenyar un rètol publicitari).
Les dificultats principals en què em vaig trobar van ser, en primer moment, idear la manera de poder recaptar diners d’una manera senzilla i que permetés una gran difusió. Seguidament, el fet de treballar amb diners reals va afegir una responsabilitat a les pròpies de tot treball de recerca i finalment, escollir quina web utilitzaria pel projecte i el procés d’inscripció en aquesta per la gran quantitat de documents necessaris, molts del qual no disposava prèviament.

Conclusions:

L’objectiu del meu treball de recerca ha estat el d’aconseguir ajut econòmic pel menjador social “La Taulada” responent així a la condició que em vaig imposar a l’inici, que fos útil per algun dels col·lectius desfavorits de Valls.
El treball m’ha permès conèixer aspectes generals dels menjadors socials però sobretot els específics de “La Taulada”, i esbrinar quines són les seves necessitats principals.
Existeixen diferents maneres de col·laborar amb aquestes entitats. Amb la implicació personal dels voluntaris que hi aporten el seu temps i els seus coneixements, però també la d’empreses que regularment fan donació de productes alimentaris i la de persones que com a socis o de forma puntual, aporten quantitats diverses de diners per fer front a les despeses corrents i a les inesperades.
La part teòrica del treball, m’ha canviat la visió errònia que tenia sobre la veritable funció d’un menjador social. Malgrat el nom que reben aquest tipus d’establiments, el seu paper no es limita a proveir un àpat a les persones que ho puguin necessitar i els facilita també altres serveis com dutxes o bugaderia, ajuda en la cerca d’habitatge i de feina, dinamització social, formació, supervisió mèdica…
Ara sé que és imprescindible una bona coordinació entre el menjador social i els serveis socials per tal de poder fer un bon seguiment dels seus usuaris.
El treball de camp, les entrevistes i el voluntariat, m’ha donat una perspectiva dels menjadors socials que va molt més enllà de la voluntat desinteressada d’oferir un servei a qui el necessita. Un menjador social, o almenys “La Taulada”, crea un ambient familiar perquè tothom, no només els usuaris, s’hi senti acollit. Les entrevistes m’han fet entendre que “La Taulada” també juga un paper molt important en la vida dels voluntaris, ja que allà, tinguin l’edat que tinguin, tots tenen una feina que fa que siguin i se sentin part d’aquesta família.
El treball de recerca ha ajudat a que fes el primer pas per convertir-me en voluntària, que era una cosa que sempre havia volgut fer. Ajudar i participar en el projecte del Pare Joan m’ha obert els ulls i m’ha fet veure, no només la gran quantitat de persones en situacions precàries a la nostra ciutat, sinó l’immens nombre de persones que cada dia vetllen pel funcionament del menjador desinteressadament.
La religió, encara que sembli que tingui un paper secundari dins el menjador, està present en la forma de fer i de sentir de molts dels voluntaris. El lema de “La Taulada” és el següent: <> (Mt 25, 31-40). Ser creient no és l’únic que et porta a ser voluntari i tampoc condiciona exclusivament la bondat d’aquest. No obstant, aquesta cita de l’evangeli de Mateu, que per molts pot semblar una cosa molt simple, ha marcat la vida d’alguns dels voluntaris que com el Jose Luis senten que han de ser-hi i fer tot el que puguin per ajudar.
La principal necessitat que vaig detectar de l’associació va ser econòmica.
Decidir com obtindria l’ajut econòmic que la Taulada requeria, va ser la primera dificultat seriosa. El fet que es tractés de diners va afegir una preocupació extra a les pròpies del treball. Quan per fi vaig decidir-me pel micromecenatge, els entrebancs van anar sorgint un darrere l’altre fins a la posada en marxa del repte a la web. Curiosament, ara que ja l’he acabat, estic contenta per totes aquestes dificultats, ja que m’han ensenyat a gestionar problemes i responsabilitats desconegudes fins ara per a mi.
Després vindria fer-ne la màxima difusió. Vaig plantejar la difusió pel públic en general utilitzant les xarxes socials i mitjans de comunicació locals. Malgrat l’important nombre de públic al qual presumiblement va arribar la petició atès a la diversitat d’entitats i persones involucrades en la seva divulgació, la participació ha estat inferior a l’esperada.
Que la donació de diners s’hagi fet a través d’internet ha condicionat molt la resposta que he obtingut per part de la població. Tot i ser una via molt ràpida i senzilla de recaptar diners, és una via que molta gent desconeix i de la qual desconfia, sobre tot la gent gran. Potser per aquesta raó la quantitat de donants ha estat inferior a la que m’imaginava, ja que sobretot les persones grans, que són les que estan més sensibilitzades pel tema, desconeixen el món de les noves tecnologies.
Hagués estat interessant contrastar els resultats obtinguts per la simple difusió del repte amb els d’una xerrada de sensibilització i informació del mateix que tenia prevista de realitzar entre els alumnes de l’Institut Narcís Oller i que, malauradament, no s’ha pogut dur a terme.
El repte en forma de valor monetari que sortia a la pàgina web era arribar a recaptar 5000€ i, tot i no arribar ni al 15%, estic satisfeta, ja que el meu objectiu no era assolir una quantitat exacta de diners sinó ajudar econòmicament a “La Taulada”.
He de dir també, pel que fa al nombre de persones que han fet les donacions que la quantitat assolida ha estat superior a l’esperada. Imaginava donacions de poca quantitat però una major participació.
Per concloure, no només he assolit totes les expectatives que em vaig plantejar a l’inici del treball, sinó que durant aquesta experiència he conegut persones i he viscut situacions que recordaré tota la meva vida, i que m’han convertit també a mi en beneficiària.

Llocs Web:
Presentació:

Fotos:

 

Foto 1.- Fotografia que pot servir de portada pel treball
Foto 2.- Cartell publicitari que vaig dissenyar per fer publicitat del projecte