Retorn a l’asfalt, reconstrucció d’un vehicle d’època

Ins Gabriel Ferrater i Soler - Ricard Grau PonsTítol: Retorn a l’asfalt, reconstrucció d’un vehicle d’època
Autor: Ricard Grau Pons
Tutor: Salvador Piñol
Modalitat: Ciències i tecnologia: Cientificotècnic
Àrea curricular: Mecànica
Centre: Ins Gabriel Ferrater i Soler
Localitat: Reus

Objectius:

Restauració d’un vehicle d’època, assolir coneixements de mecànica i aprendre a reparar i restaurar peces d’automòbils. Un cop finalitzat aquest procés, córrer en una prova de motor.

Hipòtesi:

La hipòtesis que es va plantejar va ser: Amb un any de treball sobre el cotxe aquest podrà tornar a rodar sobre asfalt.

El procés:

Aquest treball tracta sobre la restauració i reconstrucció d’un vehicle clàssic, més concretament sobre el primer cotxe que va comprar el meu pare. Aquest cotxe és un Seat 124D Lujo del 1972, sent molt popular als anys 70. Després d’utilitzar-lo durant uns anys el va guardar a la casa del poble d’on ell és, Arbolí. En aquest Treball de Recerca s’ha volgut presentar la reconstrucció d’un vehicle clàssic, concretament un Seat 124D Lujo del 1972 amb número de xassís 69100 fabricat a la planta de muntatge de Martorell, Barcelona acabat al setembre d’aquell mateix any. Aquest procés de restauració es va dividir en dues parts: Les parts principals i les parts que es van tenir que dur a fer. Un cop acabat el projecte es va voler comprovar l’eficàcia del mateix participant en una prova de motor.

Conclusions:

Per el que fa al vehicle hi han moltes parts que no s’han trobat originals i s’han hagut de comprar o “rescatar” de ferrovellers per tal de completar i arreglar peces danyades. Les parts que es van comprar van ser revisades i muntades amb l’ajut d’un mecànic professional per tal de controlar que el procés es fes correctament i amb la seguretat pertinent a cada moment. Es va decidir córrer el II Ral·li Costa Daurada Legend a mode de prova del treball que s’havia realitzat i es va poder comprovar que el bon treball va tenir els seus fruits. Durant tota la prova no es va patir cap tipus d’averia mecànica, tampoc es va trencar res no es va perdre cap líquid, simplement va anar tal com s’havia imaginat en un principi. El treball que es va fer va donar els resultats esperats, el motor donava la potencia correcte, tampoc es sentien sorolls rars i el control, encara que no te direcció hidràulica, era precisa i fàcil de dirigir. Per el que fa als frens cal dir que encara que es van escalfar ja cap al final del ral·li van fer la seva feina.Ja es pot dir amb total seguretat que el Seat 124D Lujo ha retornat a l’asfalt!

Bibliografia:
  • Schlegel, Maike. (2011). Seat 124 FL 80/90, el taxi que ganaba rallyes. Motor Clásico. Nº 281, 12-39. España.