CRAM, desenvolupament d’un vehicle elèctric

C Puigcerver - Marc Amigó PorqueresTítol: CRAM, desenvolupament d’un vehicle elèctric
Autor: Marc Amigó Porqueres
Tutor: Eugeni Just Sugrañes
Modalitat: Tecnologia
Àrea curricular: Tecnologia
Centre: Escola Puigcerver
Localitat: Reus

Objectius:

Els objectius que es volen aconseguir en aquest treball de recerca són els següents:

  • Millorar aspectes metodològics d’un treball de llarga durada.
  • Aprendre a fer una recerca seguint unes pautes de treball adequades.
  • Aprofundir en coneixements tecnològics gràcies a la recerca realitzada.
  • Conèixer les necessitats bàsiques de mobilitat urbana.
  • Reflexionar al voltant de la mobilitat urbana amb vehicle elèctric.
  • Conèixer el màxim nombre possible de recursos gràfics assistits per ordinador.
  • Aprofundir en el disseny assistit per ordinador utilitzant el sistema de disseny més adequat.
  • Conèixer el funcionament de mecanismes bàsics.
  • Entendre com es relacionen els diversos elements d’una màquina simple.
  • Aconseguir desenvolupar un producte final a partir de productes ja existents.
  • Dissenyar un vehicle unipersonal elèctric a partir d’un estudi previ i seguint un procés tecnològic que compleixi uns objectius de disseny.
Hipòtesi:

La meva hipòtesi va ser aconseguir dissenyar un vehicle elèctric unipersonal amb unes característiques determinades plantejades a partir d’unes necessitats que no ofereixen vehicles que hi ha actualment a la ciutat.

El procés:

En aquest treball de recerca s’ha seguit el procés tecnològic en tot moment.

  • En primer lloc es planteja un problema o una necessitat i s’hi requereixen solucions.
  • Per fer-ho és necessari la utilització d’un projecte, en què s’ha de definir les condicions que ha de complir la solució.
  • A continuació vaig investigar què hi ha actualment a la mercat i en faig fer un anàlisi per observar quines eren les característiques que tenien aquest vehicles unipersonals.
  • D’entre aquests vehicles unipersonals estudiats vaig determinar possibles solucions que feien front a la necessitat inicial.
  • Finalment vaig determinar la millor solució i la vaig dissenyar amb un programa CAD.
Conclusions:

Vaig començar a reflexionar i plantejar el meu treball de recerca al mes de maig de 2016, quan encara cursava 1r de BAT. D’aquesta manera vaig poder analitzar amb més calma les diferents possibilitats a l’hora de desenvolupar aquest projecte.

Durant l’estiu vaig fer diverses visites a mecànics, botigues de mecànica agrícola, entre altres llocs per informar-me i aprendre nous conceptes de mecànica i, a més, vaig fer una recerca de material adequat que pogués incorporar al meu treball. A més, al mes de juliol, vaig realitzar un curs de mecànica assistida per ordinador a la universitat URV que em va servir per aprendre com funciona un programa CAD i per millorar en coneixements mecànics, els quals em serien molt útils per poder desenvolupar el meu TDR. En definitiva, estic molt satisfet amb el resultat d’aquest treball ja que s’ha acomplert el seu objectiu principal: adquirir molts nous coneixements de la temàtica treballada. També he pogut assolir la resta d’objectius que m’havia plantejat en un inici. D’aquesta manera, he millorat en aspectes metodològics necessaris en un treball d’aquestes característiques, he après a fer recerca, he aprofundit en coneixements tecnològics i he pogut conèixer el màxim nombre de recursos gràfics assistits per ordinador. A més, també he pogut aprofundir en el disseny assistit per ordinador utilitzant el sistema de recerca més adequat. I, d’altra banda, he pogut conèixer el funcionament de mecanismes bàsics introduïts al meu vehicle i he entès com es relacionen els diversos elements d’una maquinària simple. Tot sempre gràcies al bon suport i al seguiment del meu tutor de TDR Eugeni Just. A més, també valoro molt positivament haver aconseguit dissenyar un sistema de direcció en la seva totalitat. Aquest ha estat un dels aspectes més costosos en la realització d’aquest treball, perquè vaig haver d’investigar molts sistemes i el meu desconeixement de molts aspectes mecànics va ser una de les principals dificultats. També, i per acabar, crec que he sabut modificar correctament tots aquells aspectes dels patinets que ja existeixen al mercat seguint els criteris que vaig plantejar en els objectius inicials del treball de recerca, com ara la mobilitat, les dimensions i el pes.

Bibliografia: