Les noves tecnologies en món de la vela

Títol: Les noves tecnologies en el món de la vela
Autor: Leandre Garcia Rom
Tutor: Laura Calvo Polo
Modalitat: Cientificotècnic
Àrea curricular: Tecnologia
Centre: Ins Mar de La Frau
Localitat: Cambrils

Les noves tecnologies són un tema d’actualitat per tothom, però en el món de la vela ho és ara més que mai. La seva introducció està sent tema de controvèrsia donada l’existència de sectors que defensen la vela clàssica i tal com ha estat fins ara i d’altres que simplement volen evolucionar i tecnificar l’esport.

L’America‘s Cup és la competició més important dins del món de la vela i la tecnologia que s’apliqui en aquesta regata serà el futur de la vela. Per aquest motiu he analitzat els avenços que s’han introduït a l’última edició de la regata. S’ha estudiat el funcionament dels avenços i finalment he estudiat com afectarien aquestes noves tecnologies en els vaixells convencionals.

Per entendre millor la tecnologia que està sent més revolucionaria, l’hydrofoil, que permet elevar els vaixells per sobre del nivell del mar, evitant així el fregament, i aportant una velocitat molt més elevada, he fet un prototip per a un wakeboard.

S’ha entrevistat també a professionals de la vela i finalment s’han extret les conclusions sobre la hipòtesi inicial.

Resultat d'imatges de AC72

Vaixell amb hydrofoils que li permeten elevar-se.

• Investigar l’evolució històrica de la tecnologia en els vaixells.
  • Identificar els últims canvis tecnològics a la America‘s Cup.
  • Investigar el funcionament d’aquestes innovacions.
  • Cercar i analitzar l’opinió dels professionals d’aquest esport.
  • Fer un prototip d’hydrofoil.

Tenint en compte el tema des de diferents punts de vista la intenció és contestar la pregunta: Com afecta l’aplicació de les noves tecnologies en el món de la vela?

1. Estudi de l’evolució històrica de la vela.
2. Anàlisi de l’impacte dels Jocs Olímpics a la vela.
3. Estudi de conceptes tècnics de la navegació.
4. Estudi de l’America‘s Cup com a regata i dels avenços tecnològics que s’han implantat en la seva última edició.
5. Comparació Amèrica’s Cup 2007 amb la del 2013.
6. Estudi de les noves tecnologies implantades i la seva afectació als vaixells convencionals.
7. Entrevistar professionals per saber la seva opinió al respecte.
8. Construcció d’un prototip d’hydrofoil.
9. Posada en pràctica.

• En primer lloc i pel que fa a la història hem vist que el vaixell més desenvolupat ha ajudat a dominar els mars.
  • Comparant les dues edicions de l’America‘s Cup veiem que les grans innovacions de les edicions del 2007 al 2013 són els hydrofoils, multicascs i veles rígides.
  • Tot i no estar del tot adaptades als vaixells de passeig ofereixen moltes millores i pocs inconvenients.
  • L’opinió dels professionals està dividida, però són conscients de la necessitat de renovació.
  • L’experiment: L’hydrofoil és una revolució. Proporciona velocitat, estabilitat i dinamisme.
  • La resposta final és que a falta d’adaptació i de millora les noves tecnologies afavoreixen positivament al món de la vela.