EL SEMINARI 0-6 ANEM A L’ESPAI FAMILIAR LA CASA DELS COLORS

Vull començar aquesta acta agraint a la Paquita i la Núria la seva acollida, la seva generositat al compartir amb nosaltres els seus coneixements i totes les seves atencions.

Filosofia i característiques dels Espais Familiars

Els Espais Familiars són un servei de l’IMEB.

Neixen com a serveis educatius que pretenen  donar resposta a diferents necessitats familiars relacionades amb la criança i l’educació dels seus fills i de les seves filles.

Un dels seus objectius principals és afavorir i potenciar el sentiment de seguretat i confiança de les mares i dels pares en les seves competències i habilitats parentals.

A l’Espai Familiar es parteix del reconeixement de les famílies com a primers referents afectius i educatius dels seus fills i de les seves filles. El model de criança és el de la família. A l’Espai, és ella qui s’ocupa de la criatura. Les treballadores poden donar models, però la idea és apoderar les famílies, aconseguir que siguin elles les protagonistes. Més aviat s’afavoreix que les intervencions siguin entre les mateixes famílies. Un reconeixement, el de la competència de les famílies, que comporta l’acceptació de que no hi ha un únic model de criança.

Els Espais Familiars municipals acullen grups de 0-3 anys, preferentment no escolaritzats, acompanyats d’algun familiar (mare, pare, àvia, avi…). Els grups poden se de matí o de tarda.  Les criatures hi romanen fins que entren a Parvulari, malgrat alguna va a Bressol al matí i a l’Espai Familiar a la tarda.

A l’Espai Familiar no hi ha període de preinscripció. Les famílies interessades en assistir-hi han d’apuntar-se en una llista i entren seguint l’ordre en què s’han apuntat.  Respecte a les condicions per entrar, una és que vinguin derivades del CAP o d’altres serveis. Les qui venen del CEDIAP tenen preferència. Una altra condició és que les criatures no estiguin escolaritzades. Tenen preferència les famílies del districte on està ubicat l’Espai Familiar.

Tres professionals s’encarreguen de l’organització de cada Espai i de l’acompanyament dels infants i les seves famílies. Per accedir-hi com a professional, has de ser treballadora de bressol

-IMEB-, has de presentar un projecte i tenen en compte els mèrits.

Quatre són les característiques principals dels Espais Familiars

– Són grups estables.

– Acullen infants d’edats barrejades, de 1 a 3 anys.

– És un espai organitzat en diferents ambients de joc.

– No s’hi organitzen activitats, ni amb els infants ni amb les famílies.

LA CASA DELS COLORS

Actualment, a La Casa dels Colors es donen  2 tipus de servei:

Espais Familiars

Hi ha 3 grups, amb 14 places. Cada família hi va 2 cops/setmana.

– Dilluns i Dimecres, de 10-12,30h.

– Dilluns i Dimecres, de 16-18,30h.

– Dimarts i Dijous, de 10-12,30h.

Nadons en Família

Hi ha 1 grup. Hi va 1 cop/setmana, els Dimarts, de 16-18h.

Les criatures estan en aquest espai fins que es desplacen. Quan succeeix això, i si hi ha      places a l’Espai Familiar, se’ls hi passa.

Quan una família s’inscriu, va a un grup fixe. Cosa la qual afavoreix la cohesió del grup.

Organització de les sessions

L’organització de les sessions segueix el següent esquema:

1r) Preparació prèvia de l’espai i recordatori de la sessió anterior.

2n) Acollida a cada infant i acompanyament.

Afavoreix converses amb la persona adulta que no es donarien en el grup.

3r) Estona de joc conjunt infants-persones adultes.

4t) Trobada de les persones adultes sota la forma de tertúlia.

De les 2 sessions a que assisteix cada família, només en una estan presents les professionals. En la segona només hi ha famílies.  Els temes de tertúlia els proposen les famílies. Les famílies, entre elles comparteixen moltes experiències, es donen consells.

5è) Comiat.