Institut Joan Cormines i l’activitat “Apropa’t al litoral”

Aquest curs 2012-13 l’alumnat de l’institut Joan Coromines ha participat a l’activitat  “Apropa’t al litoral: coneguem la qualitat de les nostres platges”.

És una activitat que ofereix  la Fundació Navegació Oceànica Barcelona i el Consorci El Far en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona i l’Agenda 21 Escolar.

L’objectiu de l’activitat és fer reflexionar als alumnes de  l’estat de les nostres platges. En concret, els alumnes de 2n d’ESO han estudiat la platja de San Sebastià, posant l’èmfasi especialment en la problemàtica que generen els residus sòlids urbans i els microplàstics.

El treball consta de 3 fases: un treball previ a l’aula que serveix per posar en context a l’alumnat; dues sortides a la platja en diferents temporades (febrer i maig ), per tal de comparar-ne l’estat i els diferents usos que se li dóna i, un treball posterior a l’aula per contrastar resultats amb els altres centres participants i extreure conclusions.

Durant aquestes sortides els alumnes han comparat com canvia la platja i han observat diferents aspectes: la presència de residus sòlids i microplàstics a la sorra, el número d’usuaris que hi ha, i quin són els seus hàbits i comportaments respecte la seva col·laboració a l’hora de separar de forma correcta els residus que generen.

Les dades recollides durant el treball de camp realitzat després d’estudiar un tram de platja i fer entrevistes als usuaris, es comparteixen on line i es posen a l’abast de l’Ajuntament de Barcelona per tal de comparar i determinar quins canvis es donen entre les diferents temporades i entre les diferents platges estudiades.

Els alumnes han comptat també amb una formació inicial per part de l’equip d’educadors del Consorci El Far que ha consistit en una xerrada on es van donar eines als alumnes per tal que puguin entendre els processos de formació d’una platja i els canvis que pateix aquesta durant l’estiu i l’hivern. L’objectiu és que puguin comparar l’aspecte i l’ús d’una platja d’hivern amb la que es trobaran quan tornin a repetir la sortida a finals de primavera.

Els residus plàstics al mar tenen moltes conseqüències negatives: danys físics a la fauna i flora marines. Són una de les causes de destrucció d’hàbitats marins, que es poden malmetre per abrasió directa per plàstics grans o per arribada de microplàstics que degraden el medi i generen pèrdues econòmiques cada any en el sector turístic per la pèrdua de qualitat estètica de la costa.

Els alumnes amb aquesta activitat han reflexionat sobre la importància de les nostres actituds per poder preservar el nostre entorn.