X Mostra de treballs de Recerca del Pla de l’Estany

TDR en temps de pandèmia

Quan el dijous 12 de març de 2020 –ara ja fa un any-, prop de les dues del migdia, el MH President Torra comunicava al país que es tancaven tots els centres educatius durant quinze dies, ningú imaginava tot el que ens venia a sobre. Aquella situació es va anar allargant en el temps i no cal que expliqui gaire més perquè tots plegats tenim present les dificultats d’aquests últims mesos.

I vosaltres, alumnes, les heu viscut i les heu patit des de la vostra infantesa, adolescència o joventut. I els que ara acabeu el Batxillerat aquest tancament us va coincidir en plena segona avaluació de primer de Batxillerat. I també era el moment de començar el Treball de Recerca. Us va enganxar en un mal moment. No ho heu tingut gens fàcil.

El procés habitual de cada any de planificar el TDR es va veure del tot trastocat. La decisió de quin treball s’escollia, el mètode a seguir, la recollida d’informació, van quedar totalment trasbalsats la primavera passada. Tots reclosos a casa. Tots. No podíeu anar als centres. Tot era telemàtic, us vàreu atipar de videoconferències. Però aquest nou sistema sobrevingut i imposat per les circumstàncies, en molts casos, no us aclaria els dubtes de com portar a terme el vostre TDR. I ho vàreu patir. Però no us vàreu rendir.

Certament el vostre TDR ha estat especial. L’heu hagut de confegir diferent dels que s’han fet tots els anys anteriors, però segur que us n’heu sortit. Heu trobat solucions per decidir què volíeu escollir, n’heu trobat per decidir el mètode, i heu anat marcant el ritme durant l’estiu i la tardor. I heu arribat a bon port, estic segur que amb resultats excel·lents, perquè, a més a més del treball en sí heu hagut d’afegir un esforç complementari degut a la pandèmia. Per tant, la vostra feina té un doble valor: pel fet de fer-la i per les circumstàncies adverses que heu superat. Així doncs, us vull fer arribar a totes i a tots la meva felicitació i el meu desig dels millors èxits en els vostres estudis futurs. Si heu estat capaços de superar totes aquestes circumstàncies adverses segur que sereu capaços de superar totes les que vinguin. Ànims i endavant!

I ara vull fer extensiva aquesta felicitació als alumnes també als Serveis Educatius del Pla de l’Estany per l’organització de la X Mostra de Treballs de Recerca del Pla de l’Estany amb els centres escolars de zona, com a mostra d’una de les millors activitats d’aprenentatge del sistema educatiu de Catalunya. Que aquesta tasca de difusió dels millors treballs de recerca que es fa des del Servei Educatiu no s’aturi. Enhorabona a tothom i rebeu el meu agraïment.

Martí Fonalleras i Darnaculleta
Director dels Serveis Territorials d’Educació a Girona