Disortografia

 

Definició

És un trastorn del neurodesenvolupament, de possible base genètica, que afecta a les habilitats neurobiològiques que possibiliten poder escriure correctament, interferint l’aprenentatge de l’escriptura, provocant que el procés escriptor es desenvolupi amb dificultats persistents en el temps.

Es tracta de dificultats per realitzar processos d’escriptura correctes, consolidats i automatitzats, que afecten  a l’escriptura fonològica,  a l’escriptura ortogràfica, a la construcció de la frase i/o a la planificació de textos escrits (afectant a la seva coherència).

És una dificultat específica que es presenta sense que existeixin causes neurològiques, cognitives, sensorials, situacions emocionals greus ni inadequats processos d’aprenentatge.

Les dificultats de lectura i escriptura poden coexistir formant un perfil de Dislèxia-Disortografia però també es pot presentar el trastorn lector amb una escriptura normalitzada i al revés.

Es recomana fer el diagnòstic a partir dels 9 anys, tot i que cal intervenir en les dificultats des del moment que es detecten.

Signes d´alerta

  • Errors sistemàtics i reiterats en l´escriptura i l´ortografia que poden portar a la produir escrits inintel·ligibles.
  • Canvi de fonemes en les paraules (ex. Aecó per arpó).
  • Inversions de síl·labes dins una paraula.
  • Inversions de paraules dins una frase.
  • Alteració en l’ordre dels fonemes en les paraules (ex. Pel per ple).
  • Omissió de fonemes en les paraules (ex. Abe per Arbre).
  • Omissió de síl·labes (Ex. Car per carta).
  • Omissió de paraules en la frase.
  • Addicions de fonemes (Ex. Tarata per tarta).
  • Errors ortogràfics per no mantenir la grafia adient (ex. Jerani per Gerani, abió per avió).
  • Escriure una paraula per altra en les frases (ex. La fermera prepara la idicio pelnen per La infermera prepara la injecció pel nen).
  • Errors per fer unions o fragmentacions entre paraules en les frases ( Els excursionistes vaequi pats amblessevesmotxiles).
  • Alteració en la selecció i ordenació dels elements de la frase, fent-la incomprensible (Ex. El senyor mira que obre calaix mocador).
  • Alteració de la coherència al llarg d´un text.

Orientacions

Metodologia:

  • Evitar, sempre que sigui possible, escriure al dictat (per ex. Prendre apunts), ja que automatitza els propis errors.
  • Estudiar preferiblement a partir de mapes conceptuals o petits resums, millor que de textos llargs.
  • Afavorir que l’alumne elabori un inventari dels errors comesos, a partir de copiar en una llibreta l’error ortogràfic que fa en els seus escrits i al costat escriure la paraula correctament. Aquest llistat li pot servir per memoritzar paraules, consultar paraules que dubta,…
  • Permetre l’ús de l’ordinador i del corrector ortogràfic a l’aula ordinària.
  • Poder entregar feines amb ordinador.
  • DICTATS :
    • Donar- los anticipadament
    • corregir únicament les faltes d’ortografia que s’estiguin treballant a classe o les prèviament pactades amb l’alumne/a
    • no fer copiar les faltes d´ortografia perquè no li és útil
  • Motivar, valorar l’esforç i reforçar allò que fa bé per afavorir la seva autoestima i autoconcepte.
  • Pot ser interessant recomanar l’alumne el material de D.Gabarró per treballar l´ortografia de manera visual.

Deures:

  • Evitar copiar els enunciats.
  • Adaptar el temps i la quantitat de tasques encomanades.
  • Ajustar el contingut dels deures de manera que siguin fàcils de realitzar per l´alumne.
  • Permetre l’ús de l’ordinador i del corrector ortogràfic a casa.
  • Poder entregar feines amb ordinador.

Proves escrites:

  • Demanar respostes breus.
  • Permetre respostes orals quan sigui necessari per la complexitat dels raonaments
  • Donar un temps extra.
  • Donar més importància al contingut del que es vol expressar que a la forma (ortografia i planificació escrita), reduint el nivell d´exigència i oferint la possibilitat de completar o aclarir les respostes a nivell oral, després de la prova o durant la seva revisió.
  • Adaptar els criteris de correcció: Evitar que les faltes d’ortografia ens els exàmens i avaluacions li baixin la nota final o bé que siguin motiu de suspens.

Altres adaptacions generals que li poden anar bé:

  • Seure a primera fila per afavorir el seguiment de les classes.
  • Disposar de més temps per entregar les tasques escolars.
  • Disposar anticipadament de la informació que es treballarà per poden anticipar l´estudi.
  • Seguiment tutorial per assegurar la comprensió i bon aprenentatge dels continguts escolars.
  • Flexibilitat en l´entrega de treballs.
  • Permetre l’ús de colors i més espai gràfic per la realització de les tasques i proves.

Intervenció en Disortografia

Intervenció sobre els factors associats:

  1. Percepció, discriminació i memòria auditiva:
    • Exercicis de discriminació de sons i onomatopeies.
    • Exercicis de reconeixement i memorització de ritmes, tons i melodies.
    • Exercicis de percepció tonal.
2. Percepció, discriminació i memòria visual

  • Exercicis de discriminació visual: reconeixement de formes gràfiques (figures i lletres)
  • Exercicis d´identificació d´errors i diferencies entre pares o series de figures
  • Exercicis de percepció figura-fons
  • Exercicis de memòria visual
  1. Organització i estructuració espacial
  • Exercicis de percepció i estructuració espacial
  1. Percepció lingüístic-auditiva
  • Exercicis de conscienciació del fonema aïllat, de la síl·laba
  • Exercicis de lletrejar
  • Exercicis de reconeixement i repetició de paraules amb dificultat, longitud i abstracció creixents.
  • Exercicis de formació de famílies de paraules
  • Exercicis de repetició de paraules funcionals dins la frase
  • Exercicis d’anàlisi de la frase
  1. Lèxic i vocabulari
  • Enriquir el vocabulari a partir de llistes de vocabulari

Intervenció específica sobre els errors ortogràfics:

  1. Intervenció sobre els errors d´ortografia natural:
  • Discriminació de fonemes.
  • Comparació de lletres que es confonen a nivell oral.
  • Manipulació i vivenciació de les lletres: retallar, picar, pintar,…
  • Identificació i reconeixement de les lletres en un conjunt, en paraules i frases
  • Identificació i reconeixement dels fonemes corresponents a cadascuna de les lletres que es confonen
  • Lectura de les lletres que es confonen: de forma aïllada, en síl·labes, en paraules i en frases i textos.
  • Escriptura de lletres en copia, en dictat i en producció per part del nen.
  • Generalització de les lletres en l´escriptura de paraules i frases.
  • Identificació i reconeixement visual de les lletres que s´ometen o afegeixen.
  • Identificació i reconeixement auditiu de les lletres que s’ometen o afegeixen.
  • Lectura de lletres i síl·labes que s´ometen: de forma aïllada, en paraules i frases.
  • Escriptura de lletres i síl·labes que s´ometen: de forma aïllada, en paraules i frases (copia, dictat i escriptura espontània).
  • Exercicis de repàs de lectura de síl·labes.
  • Exercicis d´escolta de sons i anàlisi conscient de l´ordre en que es produeixen.
  • Exercicis de diferenciació i reconeixement visual de paraules o síl·labes que s´inverteixen.
  • Exercicis de diferenciació i reconeixement auditiu de paraules o síl·labes que s´inverteixen.
  • Lectura de síl·labes i paraules que se solen invertir.
  • Escriptura de síl·labes i paraules que s´inverteixen amb freqüència.
  • Exercicis d’anàlisi rítmic.
  • Exercicis d´estructuració dels components gramaticals.
  • Exercicis de contingut lèxic.
  1. Intervenció sobre els errors d´ortografia visual:
  • Exercicis cacogràfics: llistats cacogràfics.
  • Exercicis de reforç de l’aprenentatge.
  • Exercicis de diferenciació de series de síl·labes.
  • Exercicis de memorització de les seqüencies de síl·labes amb peculiaritats ortogràfiques.
  • Exercicis amb fitxes calcogràfiques.
  1. Intervenció sobre els errors d´ortografia de regles:
  • Escriptures de noms propis.
  • Formació de gentilicis derivats.
  • Detecció d’errors i treball per la correcció.
  • Exercicis de memorització de regles.
  • Exercicis de completament de paraules en que faltin lletres de la norma.
  • Exercicis de formació de paraules que continguin el grup de la norma.
  • Exercicis de discriminació.
  • Comparació de paraules.
Document elaborat a partir de:
  • Pérez Pérez, E (2018): Diagnóstico e intervención en la dislèxia, la disortografia y la disgrafia.Ed. Lebon.
  • Rivas, Rosa M (2001): Dislexia, disortografia y disgrafia. Ed. Piràmide.