Definició
El trastorn específic del llenguatge (TEL) és un alteració en l’adquisició i el desenvolupament del llenguatge oral que inclou afectacions en un o en diversos components del llenguatge i que pot alterar la comprensió i/o l’expressió en diferents graus de severitat.
Signes d´alerta
|
Dificultats en els diferents components del llenguatge: |
Fonologia:
|
Morfosintaxis:
|
Semàntica:
|
Pragmàtica:
|
Orientacions
En l’àmbit personal:
- Potenciar l’autoestima i seguretat personal: reconèixer els èxits, reforçar positivament i ressaltar aspectes en què destaqui (esports, dibuix, música, etc.). Transmetre confiança en les pròpies capacitats.
- Anticipar informació per situar i evitar inseguretat i nerviosisme.
A nivell oral:
- Donar instruccions clares i precises. Evitar donar moltes ordres orals al mateix temps.
- Simplificar el llenguatge, parlar a poc a poc, cuidar la pronunciació i amb expressivitat (potenciar la comunicació no verbal: gestos, imatges, mirada, etc.).
- Assegurar que s’entenen les ordres. Si cal, repetir les instruccions i reformular els missatges.
- Donar més temps en l’expressió oral (sovint necessiten més temps per processar la informació).
- Emprar mètodes facilitadors d’evocació del llenguatge: inducció, preguntes alternatives, completar frases…
A nivell escrit:
- Utilitzar enunciats simples i ben organitzats i assegurar-nos que es comprenen bé.
- Simplificar el vocabulari i l´estructura sintàctica dels textos. Evitar l’ús de paraules sense referents clars.
- Incorporar representacions visuals (esquemes, mapes conceptuals, gràfics, imatges,…).
- Proves escrites: Preveure que tinguin format visual, permetre que es puguin complementar les respostes escrites amb dibuixos o gràfics (no a nivell oral), i donar més temps per a la seva realització.
- Fraccionar el treball en períodes curts però intensos per evitar el cansament i afavorir la concentració.
- Deures: només activitats imprescindibles per l´aprenentatge (evitar activitats repetides o complementàries).
- Respectar el seu ritme de treball, que pot ser més lent per les dificultats lingüístiques.
- Tenir en compte que les seves dificultats poden afectar a altres àrees : enunciats dels problemes matemàtics, conceptes de ciències socials i naturals…
A nivell relacional:
- Donar suport i promoure activitats facilitadores d’interaccions ajustades especialment fora de l´aula (patis,…)