Més jocs de picar de mans, en català

Rikki Arjuna, component del grup musical Xiula, va donar a conèixer, mitjançant les xarxes socials del grup, tres jocs de picar de mans en català, La pirata Renata, Tinc una poció i Dance!. Són tres cançons amb coreografia, de l’estil de Milikituli, En la calle 24 o El conejo de la suerte, cançons amb què tots havíem fet jocs de picar de mans de petits i que, actualment, continuen cantant-se i picant-se als patis de les escoles i a les places i als parcs infantils.

La pirata Renata, Tinc una poció i Dance!

La iniciativa va sorgir de Rikki Arjuna i de l’Escola 30 Passos, un centre educatiu públic de La Sagrera, a Barcelona. A partir de lletres pensades i escrites per l’alumnat de l’escola, Arjuna va fer una cançó pilot amb la música de Milikituli. La bona acollida d’aquest joc de picar de mans en català va portar a crear-ne més, ara amb la col·laboració de la coreògrafa Marta Tomasa. De fet, l’ajuda de Tomasa va venir perquè els impulsors de la iniciativa van adonar-se que l’alumnat, acostumat a fer i imitar balls a les xarxes, agraeix coreografies més complexes.

Trobem jocs de picar de mans a totes les cultures i tradicions. Els infants comencen a jugar-hi dels 7 als 9 anys, quan ja dominen la llengua i la coordinació del cos. La novetat de la proposta consisteix, a més de fer del català la llengua de les cançons, actualitzar la temàtica de les lletres d’aquestes cançons, fent que una pirata adopti el paper de protagonista o canviant els temes escabrosos o violents que senyorejaven les lletres que tots, petits i grans, cantàvem fins ara, per temes més actuals, sostenibles i no bèl·lics.

Per conèixer una mica de més a prop les propostes que ha elaborat Rikki Arjuna, podeu visualitzar el reportatge que el programa Els matins de TV3 hi va dedicar el 14 de febrer del 2023 o llegir la notícia apareguda al suplement Criatures del diari Ara l’1 abril d’aquest mateix any.