I JORNADA D’EDUCACIÓ I LITERATURA INFANTIL I JUVENIL A LA GARROTXA

Dijous 2 de març de 17.00 a 20.30 h es portarà a terme la I Jornada d’educació i literatura infantil i juvenil a la Garrotxa organitzada per l’àrea d’Educació i Cultura de l’Ajuntament d’Olot, la biblioteca Marià Vayreda d’Olot i el Servei Educatiu de la Garrotxa. La jornada tindrà lloc en diferents espais de la ciutat, com ara la Sala Torín, l’Arxiu Comarcal i la sala Bufador de l’Espai Cràter. L’objectiu d’aquesta primera edició és donar recursos educatius per a la formació lectora a l’educació Infantil i Bàsica (primària – secundària).

INSCRIPCIONS

PROGRAMA

17.00 h Exposició materials LIJ del Servei Educatiu de la Garrotxa. LLOC: Sala El Torín

17.25 h Benvinguda i presentació del funcionament de la jornada.

17.30 h Xerrada: Lectura d’àlbums i conversa literària: dues portes d’entrada a la literatura a càrrec de Martina Fittipaldi

18.45 h INICI TALLERS

• L’objecte llibre i l’alfabetització inicial a càrrec de Mariona Masgrau. LLOC: Arxiu Comarcal.

Taller adreçat a mestres d’educació infantil 0-6 per acompanyar els infants en l’alfabetització inicial. Per una banda, es planteja quines habilitats ha d’adquirir un infant per iniciar-se en la lectura, des de l’exploració de l’objecte llibre fins a la descoberta de la lletra i el seu valor fonològic. Per l’altra, es planteja quins llibres i materials trobem avui dia al mercat pensats per introduir els infants a la lectura, quins són adequats per a cada estadi i quin tipus de mediació se n’ha de fer des de les escoles.

• Laboratoris de lectura o com treure l’univers dels llibres a càrrec de Natàlia Martínez (IBBYcat). LLOC: aula Bufador de l’Espai Cràter.

En aquest taller adreçat a mestres d’educació bàsica (6-10) viurem un laboratori de lectura, tal com ho fan els infants i les famílies que participen en aquest format de dinamització lectora, sigui en context de biblioteca o d’escola. Els laboratoris de lectura són espais de creació que conviden a experimentar al voltant de la lectura, entesa en el sentit més ampli del terme: llegir amb tots els sentits, la creació literària com un joc i la imaginació poètica com a forma artística.

• Pedra, paper, tisora. Camins inesperats de mediació lectora a càrrec d’Àgata Losantos. LLOC: Sala El Torín.

Acompanyar els alumnes en el seu itinerari lector no passa per fer un interrogatori, sinó per donar una brúixola: cada llibre compartit ha de ser una oportunitat per créixer com a lectors, per fer anar la imaginació i per aprendre a ser crítics. En aquest taller pràctic posarem en comú recursos per mediar la literatura a cicle superior, un cop els alumnes saben llegir les línies però encara els costa llegir entre línies i darrere les línies. Taller adreçat a professorat d’educació bàsica (12-16).

• La conversa literària sobre àlbums: una mirada des de la pràctica a càrrec de Martina Fittipaldi. LLOC: Sala El Torín.

La conversa literària sobre els àlbums constitueix un recurs educatiu molt potent per a la formació lectora. És per això que, des del taller, ens proposem com a objectiu conèixer i treballar amb diversitat de propostes editorials vinculades amb aquest tipus de llibres per gaudir i compartir experiències i per aprendre noves estratègies que ajudin els lectors a apropar-se a la literatura i a aprofundir en els sabers literaris. Taller adreçat a professorat d’educació bàsica (12-16).

prescripcio-lectora-programa

INSCRIPCIONS fins al 27 de febrer a les 12:00 h.