Formació adreçada a integrar GeoGebra a l’aula de matemàtiques, tenint en compte el punt de vista de la competència matemàtica
GeoGebra és un programari lliure que des de fa 20 anys es troba a disposició de la comunitat educativa de tot el món per tal d’afavorir l’estudi i aprenentatge de les matemàtiques. La seva presència a l’aula, des dels cursos de primària fins a la universitat, ha anat creixent a mesura que els docents han anat veient el potencial que té per proposar activitats en les que el programa facilita la resolució, i alhora, obre noves línies d’investigació.
GeoGebra ens porta a fer un canvi metodològic en la docència de les matemàtiques, afavorint l’autonomia de l’alumnat, promou el raonament i l’argumentació a partir de les pròpies investigacions i ajuda a fer connexions de forma natural entre els diferents blocs de contingut de la matèria. Com a conseqüència, potencia la dimensió de comunicació i representació tant de l’alumnat com del professorat.
Amb el curs es volen posar de manifest aquests avantatges de l’ús del GeoGebra a les nostres propostes d’aula.
En particular, es treballaran activitats que poden anar adreçades a l’alumnat de cicle superior de primària i primer cicle de l’ESO.
Sessions guionitzades per realitzar de forma autònoma amb vídeos explicatius sobre el funcionament del GeoGebra i com aquest ens enriqueix la resolució de problemes.
Ús de les eines de comunicació de Moodle per tal d’establir debats i fòrums de dubtes.
Es realitzaran sessions periòdiques de dues hores, telemàtiques i síncrones a través de la plataforma jit.si, per tal de presentar les activitats, posar en comú les investigacions fetes i les propostes d’investigació i els dubtes que hagin pogut sorgir a partir de les tasques de les sessions anteriors. Cada mòdul constarà d’aquestes dues hores de trobada telemàtica i 2h de treball autònom que s’hauran de fer abans del següent mòdul.
En aquest curs es pretén oferir estratègies i metodologies de treball per acompanyar l’alumnat d’educació primària i d’educació secundària amb pocs recursos per seguir autònomament el seu procés educatiu i d’aprenentatge. A la vegada que afavorir les competències bàsiques incidint directament en el treball en l’aula.
- Formadores: Imma Casas i Sílvia Salvador
Objectius
- Conèixer les eines bàsiques del GeoGebra, així com del seu entorn, per tal de fer-ne ús en la resolució de problemes de matemàtiques i en activitats d’experimentació d’aula.
- Emprar el GeoGebra en la representació i descripció inicial de problemes de matemàtiques, de manera que ens permeti abordar-los i trobar-ne solucions.
- Usar el GeoGebra per formular-nos noves preguntes.
- Valorar la riquesa del GeoGebra com a eina didàctica en l’aprenentatge de les matemàtiques.
- Facilitar i promoure l’ús del GeoGebra com a instrument d’ús habitual entre el nostre alumnat.
- Afavorir l’autonomia de l’alumnat mitjançant el GeoGebra.