Com podem explicar als alumnes el model energètic actual i el de futur?



Aquesta videoconferència celebrada el 25 de maig de 2020 pretén reflexionar sobre com es tracta el tema de l’energia a la Tecnologia de l’ESO i del Batxillerat, i quina incidència es fa sobre el model energètic, l’actual i el de futur.


Nivell: Batxillerat Secundària Obligatòria
Format: Taula rodona
Àrea de coneixement: Tecnològic Científic

Aquesta videoconferència celebrada el 25 de maig de 2020 pretén reflexiona sobre com es tracta el tema de l’energia a la Tecnologia de l’ESO i del Batxillerat, i  quina incidència es fa sobre el model energètic, l’actual i el de futur.

De l’anàlisi del currículum pel que fa als sistemes de generació d’energia, així com el tractament que en fan els llibres de text, s’entreveu una visió excessivament centrada en aspectes tècnics sobre el funcionament de les centrals de generació, d’una forma asèptica i sense  cap anàlisi del model energètic. Es fa alguna referència a l’impacte ambiental dels combustibles fòssils, però no se sol relacionar de forma clara i contundent com a responsables de l’emergència climàtica.

La situació actual de l’energia en el nostre món requereix un tractament diferent. Com a docents plantegem-nos algunes preguntes:

    • Cal repensar aquests temes i actualitzar-ne els continguts i el missatge que ha d’arribar a l’alumnat?
    • Cal incorporar una mirada en línia amb els ODS 7 i 13?
    • Hem de considerar una central tèrmica igual que un parc eòlic, com a dos sistemes  de generació d’energia elèctrica?
    • Hem d’analitzar el model energètic actual i el que s’està albirant per al futur?

Ponents

Mireia Braup – Professora de Tecnologia. Servei d’Innovació. Departament d’Educació. [Presentació]

Carles Riba – Doctor Enginyer Industrial. Professor emèrit UPC. President de CMES. [Presentació]

Jordi Pujol – Enginyer Industrial. Membre de la junta de CMES. [Presentació]

Jordi Villar – Professor de Tecnologia. INS Badalona7. [Presentació]

Accés al recurs

Enllaços recomanats

 

Objectius

  • Reflexionar sobre què representa l’energia que s’utilitza en la vida diària.
  • Quins aspectes docents s’haurien de tenir presents a l’hora de programar activitats docents.
Data d'incorporació: 18/04/2021