Paquet de mesures per a la millora de les Matemàtiques

A partir del proper curs 2024/25 el Departament d’Educació oferirà un paquet de mesures per a la millora de l’educació matemàtica.

Us animem a sumar-vos al programa des del vostre centre, la vostra entitat o com a docent de matemàtiques. La millora de l’educació matemàtica és un propòsit col.lectiu i us necessitem a totes i a tots.

El programa FLORENCE per la millora de l’Educació Matemàtica forma part del pla de millora…

Inclou un paquet de mesures adreçades als centres educatius d’Educació Primària i Secundària que vulguin participar, entre les que destaquem:

  • Una seqüenciació d’activitats des d’una proposta competencial, que poden ajudar als docents…
  • Guies didàctiques àmpliament detallades d’algunes de les propostes …
  • Formació en horari laboral adreçada als centres que s’incorporen al programa
  • Propostes organitzatives que promoguin la codocència com a mesura per a la reducció de la ràtio a les hores de matemàtiques, i la creació d’una persona referent de matemàtiques als centres de primària.
  • Acompanyament per part de formadors de matemàtiques, els referents territorials, en algunes sessions anuals.
  • Propostes formatives complementàries a tot el territori

 

El programa Florence s’adreça: 

  • A tots els centres que vulguin millorar la competència matemàtica dels seus alumnes, amb itineraris, activitats i guies didàctiques a la seva disposició.
  • A tots els docents de matemàtiques de qualsevol etapa educativa que vulguin sumar-se al pla de millora, a través de programes de formació i espais de trobada entre docents
  • A 200 centres, 120 de primària i 80 de secundària… a través de la creació de la figura del referent de centre, amb mitja dedicació per a aquesta funció, i la figura del referent territorial, que acompanyarà als centres oferint-los formació permanent en horari de permanència al centre, farà intervencions puntuals a l’aula si el centre ho considera convenient i l’ajudarà a crear línia d’escola en matemàtiques.

 

Si el vostre centre vol sumar-se al programa per a la millora de l’educació matemàtica, podeu participar accedint al formulari… de la convocatòria….

 

La intervenció dels referents de territori en el centre ..diferents aspectes:

  • La codocència
  • El feedback

etc etc…

L’oferta formativa de matemàtiques és àmplia i variada i pot ser un bon punt de partida per engegar el programa de millora al vostre centre. Podeu trobar oferta de formacions presencials o telemàtiques i materials d’auto-formació.

Per trobar propostes específiques i més informació aneu a l‘apartat de formació de la web del CREAMAT.

Avaluació de final d’etapa de Primària:

De cadascun dels blocs en què es divideix la prova, els aspectes a millorar són:

Sentit numèric

Connexions entre nombres (fraccions, percentatge, decimals…) Càlcul aproximat. Resolució de problemes: Investigacions amb nombres.

Sentit de l’espai i la mesura
  • Representacions en 3D (visualització, representació, models…)
  • Perímetre, àrea i angles (en context)
Sentit algebraic
  • Treball de patrons (de repetició i de creixement)
  • Equivalències i proporcionalitat

Relacions i canvi és el bloc més nou i segueix sense ser prou present a l’aula, tot i que és el que més s’acosta al que vol dir “fer matemàtiques”.

Avaluació de final d’etapa de Secundària

Els aspectes a millorar són:

Sentit numèric:
Sentit Espacial i de la Mesura:
  • Diferència entre perímetre i àrea, i el seu càlcul. Interpretació d’angles en un gir. Aplicació del Teorema de Pitàgores. Semblança entre figures i raó entre longituds, àrees i volums. Contingut geomètric implica més dificultat. Visió espacial. [Vídeo] [Conferència] [Activitat][Activitat]
Connexions:
  • Percentatge (raó entre nombres) – proporció entre figures. Representació gràfica vs. expressió analítica d’una funció. Expressió decimal/ fracció d’un nombre. [Vídeo][Conferència][Activitat][…]
  • Relacionar fraccions numèriques amb àrees de figures no immediates.
Resolució de problemes:
  • Lectura atenta dels enunciats. Planificació de l’estratègia per a resoldre el problema. [Vídeo][Activitat]