Una Idea central és aquella que és fonamental per a l’aprenentatge de les matemàtiques i que vincula nombrosos aprenentatges matemàtics de manera coherent. És una idea o estratègia sobre algun aspecte clau de les matemàtiques sense el qual el progrés dels alumnes en matemàtiques es pot veure seriosament afectat. Engloba i connecta altres idees i estratègies. Vincula conceptes i processos matemàtics.
El progrés en l’aprenentatge de les matemàtiques implica que l’alumnat estableixi xarxes entre els diferents conceptes i processos que va integrant, perquè les matemàtiques no són lineals, sinó un tot coherent i estretament connectat. En aquest marc de treball prenen rellevància les Idees Centrals.
El document d’Idees centrals les presenta com a trajectòries d’aprenentatge. El podeu consultar de diferents maneres:
- Les grans idees centrals de cada cicle: Educació infantil, cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior de Primària.
- Una vista per Blocs de continguts i la progressió per cicles. Sentit numèric, sentit espacial i de la mesura, sentit algebraic i sentit estocàstic.
- Per cicles amb característiques. Explicacions curtes que detallen una mica més cada idea central.
- Per cicles amb activitats. Exemplificacions d’activitats relacionades, explicades breument o enllaçades a webs o altres documents.
Enllaç al web sobre les Idees Centrals
Aquest document ha estat elaborat per la Carme Burgués i la Tana Serra, amb la participació de la Montserrat Torra i la Maria Roca en la part d’Educació Infantil.
Objectius
Facilitar la identificació de les idees centrals en educació matemàtica a infantil i primària per coordinar l’aprenentatge a nivell de centre i donar-hi coherència