LA TRANSFORMACIÓ DEL SECÀ AL REGADIU – ESO

Nivell
ESO
Objectius
  • Identificar els elements que conformen un paisatge i les seves interrelacions.
  • Gaudir i respectar l’entorn, tot identificant els valors que determinen la qualitat de cada paisatge.
  • Accedir al coneixement de les tècniques de reg, de transport de l’aigua, de les derivacions del Canal d’Urgell, la seva història i el funcionament de la col·lectivitat de regants.
  • Analitzar la situació de l’ús de l’aigua en aquesta zona i a Juneda.
  • Analitzar la viabilitat d’una parcel·la de terra campa o arbres fruiters.
  • Identificar les fonts d’energia que són presents en el paisatge.
  • Establir una comparativa entre l’entorn i el seu lloc d’origen. Semblances i diferències, avantatges i inconvenients.
Descripció
Introducció: Com és l’entorn de Juneda i quines diferències hi ha amb el del vostre centre. Juneda està situada en una zona seca de Les Garrigues. En una zona on plou poc, i els rius són temporals com mantenim l’ecosistema agrari actual?

Ruta: Impactes mediambientals de l’activitat humana. Recursos naturals: renovables i no renovables. Generació d’electricitat. Processos industrials, mesures industrials per la sostenibilitat i contaminants. Vincles entre el passat el present i el futur (empatia històrica).  Descoberta i valoració del patrimoni comarcal natural i cultural i aplicació de nocions de canvi i continuïtat en els paisatges. Plantejament de preguntes a partir d’observacions. Observació i descripció de diferents tipus de paisatge de l’entorn, reconeixement dels elements naturals i humanitzats i l’impacte de l’activitat humana en el paisatge. Identificació dels elements bàsics de l’estructura econòmica i de l’organització social, política i administrativa dels municipis i comarques.

L’itinerari de paisatge pretén sintetitzar i donar sentit al cicle de la granja que es produeix a les instal·lacions del CdA durant una estada amb alumnes. Serveix per entendre que tot el que succeeix a la casa és perquè l’entorn així ho permet i ho determina. El paisatge de Juneda, fruit d’una profunda transformació antròpica, ha sigut possible gràcies a la gestió que se n’ha fet de l’aigua. Com hi hem arribat?

Observacions
 Es recomanable haver introduït aquesta temàtica a l’aula.
Material
  • Motxilla petita
  • Cantimplora
  • Gorra i crema solar (en èpoques de molta calor)
Estacionalitat
Tot l’any.