Itinerari GPS al Salt d’aigua i Salut (ESO)

Guiats pels satèl·lits: Itinerari amb GPS Salt d’aigua i Salut (ESO)

 

Baixar quadern de treball de l'alumne
Baixar full d'organització de la sortida
llibreta
Punt de trobada
GPSa-ESO
Quadern de treball
Full d’organització de sortida
Propostes act. prèvies i posteriors
Lloc de trobada
Codi activitat

Àmbit curricular:  Cientificotecnològic, Ciències social i digital.

Lloc on es realitza: Ruta circular des de Molins al Salt d’aigua.

Nivell educatiu: ESO

Estacionalitat: Tot l’any.

Objectius: Introduir-se en el coneixement de la tecnologia GPS: conceptes bàsics del sistema i ús de les utilitats principals del receptor GPS (posicionament i navegació). Utilitzar la brúixola com a eina d’orientació per azimuts. Usar el programari adequat per a la visualització de cartografia digital i de les dades gravades prèviament al GPS. Descoberta de l’entorn i anàlisi de les constants vitals.

Competències bàsiques que més potencia:

  • Àmbit cientificotecnològic:
    • Competència 2. Identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.
    • Competència 7. Utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental.
  • Àmbit digital:
    • Competència 5. Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
    • Competència 6. Organitzar i utilitzar un entorn personal de treball i aprenentatge amb eines digitals per desenvolupar-se en la societat del coneixement.
  • Àmbit social

    • Competència 6. Aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfica a partir de la cerca i l’anàlisi de diverses fonts, per interpretar l’espai i prendre decisions
  • Àmbit cultura i valors
    • Competència 9. Analitzar críticament l’entorn natural des de la perspectiva ètica, individualment i de manera col·lectiva.
    • Competència 10. Realitzar activitats de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i democràtiques
  • Àmbit matemàtic 
    • Competència 6.  Emprar el raonament matemàtic en entorns no matemàtics

Tipus d’activitat: Itinerari. Descoberta. Treball de tecnologia informàtica.  

Tipus d’activitat: Itinerari.

Descripció: En la primera part, a l’aula, s’estableixen les bases del funcionament del sistema GPS, i es visualitza la ruta a seguir amb l’ajut del programari adequat. Després es fa un petit exercici de navegació amb el receptor GPS per a prendre contacte amb les característiques i ús de l’aparell.
Realització de l’itinerari del salt d’aigua en petits grups (de 4 a 6 persones) seguint les indicacions de navegació gravades al GPS (ruta). Consisteix en un recorregut circular d’uns 5 quilòmetres, durant el qual han de realitzar diferents parades que inclouen alguns exercicis d’orientació amb brúixola, d’observació de l’entorn i mesura de constants vitals. Els grups surten de forma consecutiva en un interval de temps d’uns 3 a 5 minuts.
L’última fase consisteix en l’arribada fer una anàlisi del recorregut realitzat (track) i un comentari de les observacions realitzades.

Material: Quadern de treball de l’alumne. Brúixola. GPS. Programari Land, cartografia de la zona, cinta mètrica i fitxes de plantes.

Durada: 
Mitja jornada (de 9 h 30 min a 13 h 30 min) amb utilització de les prestacions més bàsiques de la tecnologia i programari GPS.

Desplaçament: A peu per pistes forestals i senders de muntanya des de la plaça de les bruixes de Molins de Rei

Observacions: Aquesta activitat requereix dur calçat adequat per caminar, gorra pel sol o impermeable lleuger (segons època) i aigua per al recorregut.

Per a més informació, baixeu-vos el full d’organització de sortides.↑