Orientacions per a la personalització de l’EVA

Els entorns virtuals d’aprenentatge (EVA) són espais de trobada i de comunicació telemàtica on té lloc l’ensenyament i l’aprenentatge. Aquests entorns contenen tot un seguit de funcionalitats que es poden utilitzar de manera coordinada:
● Funcionalitats de comunicació
● Funcionalitats per facilitar l’aprenentatge
● Funcionalitats d’organització i gestió
● Funcionalitats per al seguiment i l’avaluació

Els EVA no haurien de ser una substitució de l’aprenentatge presencial, sinó un complement del procés d’ensenyament i aprenentatge, per proporcionar processos complementaris als que es duen a terme a les aules i afavorir l’assoliment de la competència digital de l’alumnat. A la vegada, permeten fer un seguiment del progrés dels alumnes recollint les seves produccions digitals i una personalització de les activitats d’ensenyament-aprenentatge.
Els entorns virtuals o semipresencials (Blended Learning) no haurien de canviar en gran mesura la forma de treballar al centre. Moodle o Google Classroom no deixen de ser eines tecnològiques al servei dels centres educatius. La tecnologia ha de ser com més transparent millor. Com a centre, el plantejament inicial que cal fer-se és què volem aconseguir i com volem
aconseguir-ho. Els EVA han d’intentar respondre a aquests reptes, però en cap cas han de ser el punt de partida.
Aquestes orientacions tenen tres eixos bàsics d’actuació: el centre educatiu, la persona administradora de l’EVA i la tasca docent. A més, s’analitzen tres possibles escenaris d’implementació: un escenari presencial, un escenari virtual i un escenari híbrid.