La sequera a les aules

El Decret de currículum de l’educació bàsica disposa que l’alumnat ha de desenvolupar una actitud responsable, tot prenent consciència de la degradació del medi ambient, coneixent les causes que la provoquen, agreugen o milloren. Cal que, en completar l’educació primària, l’alumne s’iniciï en l’adopció d’hàbits de vida sostenible per contribuir a la conservació de la biodiversitat. A la secundària, àrees com Biologia i Geologia, i Educació en Valors Cívics i Ètics recullen competències específiques sobre acció climàtica, que passen per analitzar els efectes de determinades accions sobre el medi ambient i adoptar hàbits que minimitzin aquests impactes.

A partir d’aquesta base normativa i conscient de l’emergència per sequera, el Departament d’Educació ha creat recursos específics per als centres. S’ha generat un espai específic amb orientacions sobre com dur la sequera a l’aula (treballant el cicle de l’aigua, els seus usos i el foment de l’estalvi, i el consum responsable…) a través de situacions d’aprenentatge adreçades a les diferents etapes educatives:

– Educació infantil: “Com podem aconseguir aigua per jugar al pati?”.

– Educació bàsica: Sense aigua a l’aixeta!”, “Com arriba l’aigua a les cases i les escoles?” i “Restriccions d’aigua?”.

– Batxillerat: “El clima ens desafia” i “La crisi de l’aigua!”.

– Graduat en educació secundària obligatòria (GESO): “Fem rajar l’aixeta amb seny”.

Les situacions d’aprenentatge són flexibles, per poder ser dutes a terme en diferents centres, amb adaptacions o sense. A banda, el web recull recursos externs, com pàgines oficials (el visor de la sequera, el visor de l’aigua, el Meteocat…) o vídeos informatius, entre d’altres.