Des del Pla Educatiu d’Entorn es va impulsar i dissenyar un qüestionari per recollir els interessos i necessitats de l’alumnat participant en els tallers PAE (Projecte d’Acompanyament Educatiu) del municipi d’Esplugues de Llobregat. Aquest curs participen en el projecte 14 centres educatius de primària i secundària,
L’objectiu del qüestionari era triple: d’una banda, voliem recollir els interessos de l’alumnat per ajustar l’oferta de tallers diversificats del PAE i, de l’altre, interpel·lar a l’alumnat sobre les seves necessitats formatives i finalment dissenyar i validar un qüestionari que recull informació molt interessant i que després podiem compartir amb els centres educatius d’Esplugues que fins ara no recollien aquesta informació.
El qüestionari es va realitzar durant el segon trimestre del curs 2019-20 en els tallers PAE en els centres educatius, amb la col·laboració dels monitors i monitores de les entitats que hi participen (Esplai Pubilla cases, Esplai Espurnes i Fundació Pere Tarres). Van respondre 89 alumnes dels tallers, fet que representa un 60% dels participants en el projecte.
La distribució per nivell educatiu dels qui han participat en el qüestionari es mostra en els següents gràfics:
Entre els participants en els tallers, entre els que han participat en el qüestionari, tenim una majoria de noies. Caldrà reflexionar sobre aquest aspecte en el grup de treball del PAE.
Interessos
Quan els preguntem quines coses els agraden més, responen clarament que l’esport i la música. Les noves tecnologies on hem incorporat la videoconsola, play, videojocs, és la tercera opció.
Destaco les arts plàstiques com una de les coses que més els agrada i que haurem de tenir present en la nostra oferta de tallers diversificats..
Es fa necessari disgregar les dades per gènere per veure la diferencia interessos:
Veiem que la diferència no és tan gran i que esport i música són dos dels interessos compartits i als que hauriem de donar resposta en les nostres propostes.
Veiem com als nois els agrada més l’esport, les noves tecnologies i la música.
Les llengües estrangeres no és un interès generalitzat dels nois i nois que han participat en el qüestionari.
Destaco les arts plàstiques com un interès al que no ho havíem contemplat com una opció per a diversificar els tallers. Aquesta dada i experiències en els tallers diversificats d’aquest any, en concret el de debats en IES Joanot Martorell fan posar en valor aquest interessos entre infants i joves.
Les noies prefereixen la música, l’esport. Destaca la dansa com una del interessos de les noies i com ja haviem comentat les arts plàstiques.
Veiem com les noves tecnologies no són una opció preferent i que les llengües estrangeres més que els seus companys però tampoc és una de les opcions majoritaris.
D’altra banda, un 28,1% diuen que no fan cap activitat extraescolar quan el taller PAE ja és una activitat extraescolar, fa pensar que caldria compartir els resultats amb els alumnes i que s’adonin que el taller en el que participen són activitats extraescolars.
Cal destacar una escola que aprofita un qüestionari d’interessos i necessitats per a detectar l’alumnat que no fa cap activitat extraescolar per a seleccionar l’alumnat que participi en els tallers PAE.
En relació a les altres activitats que realitzen els alumnes el 41 % dels alumnes del tallers que han respost el qüestionari fan altres activitats extraescolars de dilluns a divendres i només el 22% dels alumnes fan activitat el cap de setmana. Recollim en el gràfic les activitats que diuen que fan.
Necessitats formatives
El qüestionari es complementava recollint les seves necessitats formatives.
Compartim els resultats: el 57% expressen que necessiten millorar en matemàtiques i anglès. Sorprèn el 22% que identifiquen la seva necessitat en les llengües (català i castellà). Després ho expliquem.
Quan aprofundim i els demanen aspectes a millorar això és el que ens responen els alumnes que van participar.
L’expressió escrita és aspecte que més alumnes necessiten millorar, així com les operacions matemàtiques i el càlcul mental. Veiem la comprensió lectora i la resolució de problema com aspectes en els que han de millorar malgrat que les llengües no era una de les àrees on presentaven més dificultats..
Finalment el demanem que comparteixen en que han de millorar, resposta oberta i els tornen a identificar les mates, l’anglès però destaca el català com una necessitat.
Pensem que aquestes tres preguntes ajuden a l’alumnat a prendre consciència del que ha de millorar i que no sempre els alumnes el tenen clar. L’avaluació formativa i formadora ha de aconseguir que l’alumnat sigui protagonista del seu procés d’aprenentatge i que identifiqui en allò que ha de millorar.
Amb aquesta informació els tallers PAE poden concentrar esforços en centrar-nos en allò que més necessiten.
Algunes conclusions
Acabem amb algunes conclusions:
- Cal dir que un dels elements més interessants que ha generat el formulari va ser l’interès pels participants per omplir-lo, per expressar la seva opinió i pensem que pot ser una bona eina per a detectar i ajustar l’oferta d’activitats així com de promoure la participació dels infants i joves.
2. Els interessos expressats pels alumnes on hi ha més consens entre nois i noies són l’esport, la música i arts plàstiques.
3. Les altres activitats que realitzen són normalment de dilluns a divendres i les esportives són les majoritàries (futbol, basquet, rugbi, gimnàs, piscina o boxa).
4. Les necessitats formatives expressades en àrees és són matemàtiques (operacions matemàtiques, càlcul matemàtic i resolució de problemes) i anglès (listening, expressió oral i expressió escrita).
5. Es valida l’instrument com una eina útil i pràctica que es compartirà als centres per a que ho implementen.