Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari (SOAC)

Aquest curs 2019-2020 s’ha posat en funcionament a Esplugues de Llobregat un nou servei d’atenció als infants i joves del municipi i a les seves famílies: el Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari (SOAC).

El SOAC s’implementa a Esplugues arran del desplegament en cinc municipis catalans d’un pla pilot del Departament d’Educació emmarcat dintre dels Plans Educatius d’Entorn (PEE). Els PEE són un acord de col·laboració entre l’Ajuntament i el Departament d’Educació amb l’objectiu d’assolir l’èxit educatiu de tot l’alumnat des de la convivència i la cohesió social. Esplugues compte des de fa 3 anys amb un Pla Educatiu d’Entorn oferint, des de la col·laboració entre tots dos organismes, noves oportunitats educatives a molts dels infants i joves del municipi anant més enllà de les mesures que els centres educatius ofereixen en l’àmbit formal dins de les aules. Gràcies al pla pilot el PEE d’Esplugues s’ha renovant i ha permès reforçar i ampliar les mesures proposades a infants i joves des dels 0 als 20 anys, anant doncs més enllà de les etapes d’educació obligatòria.

El SOAC és un element més d’aquesta reforç tenint com a objectiu principal complementar l’orientació i acompanyament que porten a terme els centres a través de l’acció tutorial i col·laborar amb la que l’Equip d’Atenció Psicopedagògica (EAP) dels Serveis Educatius fa amb aquells alumnes més vulnerables i amb necessitats educatives més específiques. El SOAC permet ampliar aquesta atenció més enllà de l’etapa obligatòria i oferir un seguiment d’aquell alumnat que per les seves característiques personals presenta un major risc de fracàs educatiu si no se li ofereix un suport més continuat.

El SOAC ofereix la seva col·laboració en el desenvolupament d’itineraris formatius personalitzats donant suport als centres educatius i posant en contacte als infants i joves amb les entitats i serveis que duen a terme activitats diverses de caire no formal (esports, lleure, artístiques, reforç acadèmic…), buscant així respondre als seus interessos i necessitats. Aquesta línia de treball respon a la idea que no només als centres educatius són font d’aprenentatges sinó que tots els contextos on es desenvolupen els infants i joves són espais de coneixement, sent doncs indispensable acostar al centre allò que l’alumne/a aprèn en altres àmbits per poder reforçar o modificar actituds que permetin el seu desenvolupament integral.

Per últim, el SOAC  proporciona suport a les famílies buscant reforçar la seva tasca educadora acompanyant-los en els diferents moments en els que els seus fills es troben, sigui en la tria d’activitats no formals, en moments de transició entre etapes educatives o bé en aquells aspectes que preocupen però que el centre educatiu no pot abordar per manca de recursos, sent doncs un element més que complementa la tasca duta a terme pels professionals dels centres.

Per tant el Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari busca des de la col·laboració i el treball en xarxa amb els diferents recursos i serveis de la zona l’èxit educatiu dels infants i joves dels 0 als 20 anys, posant especial atenció en aquells que es troben en una situació més vulnerable.